Stiri si informatii juridice – Pro-Legal.ro
Pro Legal

Modificari aduse Legii Concurentei nr. 21/1996

Modificari aduse Legii Concurentei nr. 21/1996

Guvernul Romaniei a aprobat la data de 30.06.2015, Ordonanta de urgenta nr. 31/2015 („Ordonanta nr. 31/2015”) pentru modificarea si completarea Legii concurentei nr. 21/1996 („Legea Concurentei”). Modificarea Legii concurentei a fost inclusa ca masura de reforma in ceea ce priveste dezvoltarea mediului economic intre conditionalitatile asumate de Guvernul Romaniei fata de Banca Mondiala.

Scopul urmarit prin aceste modificari este acela de a aduce masuri de eficientizare in materie de concurenta. Printre cele mai importante modificari aduse de Ordonanta nr. 31/2015, mentionam urmatoarele:

  1. Modificarea definitiei intreprinderii, prin raportare la notiunea de entitate economica, si nu la notiunea de operator economic. In sensul dreptului concurentei, unitatea economica poate cuprinde una sau mai multe persoane, care se afla sub aceeasi structura de control.
  2. Eliminarea unor fapte din categoria practicilor anticoncurentiale prevazute de art. 5 si art. 6 din Legea Concurentei:
Eliminarea urmatoarelor fapte din categoria practicilor prevazute de art. 5 Eliminarea urmatoarelor fapte din categoria practicilor prevazute de art. 6
Participarea, in mod concertat, cu oferte trucate la licitatii sau la orice alte forme de concurs de oferte Refuzul de a trata cu anumiti furnizori ori beneficiari
Eliminarea de pe piata a altor concurenti, limitarea sau impiedicarea accesului pe piata si libertatea exercitarii concurentei de catre alte intreprinderi, precum si intelegerile de a nu cumpara de la sau de a nu vinde catre anumite intreprinderi fara o justificare rezonabila Practicarea unor preturi excesive sau practicarea unor preturi de ruinare, in scopul inlaturarii concurentilor, ori vanzarea la export sub costul de productie, cu acoperirea diferentelor prin impunerea unor preturi majorate consumatorilor interni
Exploatarea starii de dependenta in care se gaseste o alta intreprindere fata de o asemenea intreprindere sau intreprinderi si care nu dispune de o solutie alternativa in conditii echivalente, precum si ruperea relatiilor contractuale pentru singurul motiv ca partenerul refuza sa se supuna unor conditii comerciale nejustificate

 

Desi eliminate din enumerarea expresa, faptele de mai sus pot fi calificate in continuare drept practici anticoncurentiale intrucat enumerarea cuprinsa in art. 5 si 6 din Legea Concurentei este exemplificativa, iar nu exhaustiva.

3. Introducerea posibilitatii Consiliului Concurentei de a modifica pragurile valorice de la care trebuie notificata o concentrare economica prin hotarare a Plenului Consiliului Concurentei.

4. Modificari ale procedurii cu privire la investigatiile Consiliului Concurentei:

– se creeaza cadrul legislativ care sa permita efectuarea de inspectii inopinate in orice spatii in care intreprinderile isi desfasoara activitatea, indiferent daca spatiul in care intreprinderea isi desfasoara activitatea nu este detinut legal de catre aceasta;

– accesul la informatiile confidentiale din dosarele de investigatie ale Consiliului Concurentei poate fi solicitat, de regula, o singura data, dupa comunicarea raportului de investigatie, iar in lipsa unor elemente noi nu pot fi formulate cereri successive de acces la aceste documente;

– introducerea unui termen de 120 de zile de la deliberare in care se motiveaza si comunica deciziile Consiliului Concurentei;

– pentru a stimula companiile sa recunoasca savarsirea unei fapte anticoncurentiale anterior finalizarii investigatiei, s-a introdus procedura tranzactionarii. Mecanismul procedurii tranzactionarii consta in recunoasterea faptei anticoncurentiale pe parcursul investigatiei, in reglementarea anterioara existand aceasta posibilitate numai dupa finalizarea raportului de investigatie. Astfel, se stabileste posibilitatea unei intreprinderi de a beneficia de reducerea amenzii cu un procent de 10%-30% in cazul in care aceasta recunoaste in mod expres fapta concurentiala, cu urmatoarele limitari:

  • in cazul in care intreprinderea ataca in contencios administrativ decizia adoptata de Consiliul Concurentei, aceasta nu va mai beneficia de reducerea amenzii acordata ca urmare a recunoasterii iar Consiliul Concurentei este liber sa utilizeze recunoasterea formulata;
  • in cazurile implicand parti care au beneficiat de clementa, reducerea cuantumului amenzii ca urmare a recunoasterii va fi adaugata reducerii aplicate in urma procedurii de clementa, fara ca insumate sa depaseasca 60% din nivelul determinat.

Ordonanta nr. 31/2015 a fost publicata in Monitorul Oficial al Romaniei nr. 474/30.06.2015 si a intrat in vigoare in aceasi zi.

Autori:

Alexandru Reff

Partener – Reff & Asociatii SCA

Andreea Grigoras

Avocat – Reff & Asociatii SCA

Munteanu Florentina

Avocat – Reff & Asociatii SCA

Scrie un comentariu

* Nume:
* Email:
Website:
Mesajul tau:
 
Campurile notate cu * sunt obligatorii
 

Piata Avocaturii

PRO LEGAL | Iosif & Asociatii joined IR Global, the world’s largest exclusive network of advisory firms

As of February 2020, PRO LEGAL | Iosif & Asociatii SCA, joined IR Global, the world's largest exclusive network of advisory firms, represented in 155+ jurisdictions, covering over 70 unique practice areas. IR Global is a top tier advisory firms network, listed in Band 1 of the prestigious guides...

( 0 https://pro-legal.ro/pro-legal-iosif-asociatii-joined-ir-global-the-worlds-largest-exclusive-network-of-advisory-firms/ )Citeste articolul

Like pe facebook pentru a ne urmari live pe wall-ul tau