Stiri si informatii juridice – Pro-Legal.ro
Pro Legal

Tuca Zbarcea & Asociatii – Culegere de spete in domeniul corectiilor financiare privind proiectele derulate cu fonduri europene

Editia din acest an a culegerii cuprinde 130 de spete, reprezentand hotarari judecatoresti definitive si nedefinitive ale instantelor de judecata avand ca obiect anularea proceselor-verbale/notelor de constatare a neregulilor si de stabilire a corectiilor financiare (creante bugetare)formulate de catre beneficiarii finantarii (autoritati locale si judetene)

Continuand eforturile de a colecta si analiza fenomenul corectiilor financiare in Romania, care au culminat cu lansarea, in 2013, a primei culegeri de spete privind hotarari judecatoresti in aceasta materie, Tuca Zbarcea & Asociatii readuce in discutie impactul aplicarii de corectii financiare si necesitatea unui control mult mai eficient al finantarilor europene. Lucrarea este editata in co-autorat cu Institutul pentru Politici Publice (IPP).

„Hotarari ale instanțelor de judecata in cauze privind corecții financiare in proiectele cu finantare din fonduri structurale” prezinta intr-o maniera sistematica jurisprudenta la nivelul instantelor din Romania, redand cu fidelitate continutul hotararilor judecatoresti in litigii referitoare la corectii financiare stabilite in urma adoptarii unor procese-verbale/note de constatare a neregulilor si de stabilire a corectiilor financiare (creante bugetare). Mai mult, editia din acest an expliciteaza, cu spete concrete, ce inseamna corectie financiara, atat in opinia autoritatilor centrale, cat si a instantelor de judecata, precum si pentru ce au fost aplicate corectiile financiare si care sunt consecintele financiare.

Toate hotararile instantelor intrate in posesia echipei Tuca Zbarcea & Asociatii au permis realizarea unei baze de date extrem de vaste, integrand practic documentele furnizate de autoritatile locale catre IPP si avand ca sursa de documentare si informatiile publice disponibile pe site-ul oficial al instantelor de judecata[1].

Potrivit autorilor, eforturile de crestere a ratei nationale de absorbtie a fondurilor structurale nu vor avea finalitate in conditiile in care, desi exista fonduri prin Programul de Asistenta Tehnica, structurile centrale nu previn si nu sprijina constructiv beneficiarii locali sa deprinda proceduri competitive de achizitii publice si sa evite nereguli devenite deja fenomen national.

Mai mult, autorii au atras atentia ca practica autoritatilor de management in ce priveste elaborarea de procese-verbale de constatare a neregulilor si de stabilire a corectiilor financiare este neunitara. „Prezenta culegere arata ca, in mod regretabil, si practica instantelor de judecata in materie de corectii financiare este cel putin la fel de neunitara, aceasta fiind, de altfel, o critica generala si indelungata la adresa instantelor judecatoresti, care se regaseste cvasi-permanent in toate rapoartele Comisiei Europene in ce priveste sistemul judiciar, aferente Mecanismului de Cooperare si Verificare” a declarat Cristina Ana, Coordonatorul Departamentului de Fonduri Structurale al Tuca Zbarcea & Asociatii.

„Hotarari ale instanțelor de judecata in cauze privind corecții financiare in proiectele cu finantare din fonduri structurale” reprezinta un instrument de lucru in folosul autoritatilor publice centrale si locale, al judecatorilor si celorlalti practicieni in domeniul fondurilor europene, instrument menit sa contribuie la acoperirea vidului din practica instantelor de judecata referitoare la corectiile financiare.Din cele 130 de spete ce fac obiectul cercetarii, si care au fost publicate in culegere, 85% sunt hotarari nedefinitive ale instantelor judecatoresti, iar 15% sunt hotarari definitive. Analiza Departamentului de Fonduri Structurale al Tuca Zbarcea & Asociatii examineaza care sunt etapele procesuale uzuale in contestarea/anularea unui proces-verbal de constatare a neregulilor si de stabilire a corectiilor financiare/creantelor bugetare si conditiile ce trebuie indeplinite pentru suspendarea titlului de creanta (corectia financiara). De asemenea, studiul evidentiaza problemele de practica neunitara in ceea ce priveste competenta materiala a instantelor de judecata in materia fondurilor europene, analizeaza solutionarea exceptiei procedurale a neretroactivitatii OUG nr. 66/2011[2], precum si admiterea exceptiei lipsei calitatii procesuale pasive, invocarea de catre instanta a lipsei calitatii procesuale active si renuntarea la judecata (in baza OG nr. 14/2013[3]).

„In esantionul de hotarari judecatoresti analizat si publicat in culegere, achizitiile publice reprezinta, asa cum era de asteptat, cel mai sensibil domeniu din punct de vedere al greselilor efectuate in utilizarea fondurilor europene, constituind si cea mai importanta cauza a neeligibilitatii cheltuielilor efectuate”, a precizat Dan Borbely, Avocat asociat la Tuca Zbarcea & Asociatii.

De asemenea,aproape jumatate din hotararile judecatoresti incluse in culegere, pronuntate in urma analizei pe fond a argumentelor partilor privind existenta/neexistenta neregulilor in cadrul procedurilor de achizitii publice s-a castigat in instanta”, a adaugat si Ancuta Pop, Avocat senior la Tuca Zbarcea & Asociatii care a facut parte din echipa redactionala a culegerii.

In concluzie, din toata analiza efectuata asupra spetelor publicate in prezenta culegere, rezulta ca „vasta majoritate a acestora a privit nereguli constatate in legatura cu proceduri de achizitii publice si a fost transata pe fond, majoritatea cu respectarea dispozitiilor legale imperative privind competenta instantelor judecatoresti si ca 49% din hotararile pronuntate au fost favorabile beneficiarilor finantarii care au contestat procesul – verbal/nota de constatare a neregulilor si de stabilire a corectiilor financiarea punctat Cristina Ana, Coordonatorul Departamentului de Fonduri Structurale al Tuca Zbarcea & Asociatii.

Tuca Zbarcea & Asociatii si Institutul pentru Politici Publice (IPP) isi exprima astfel sprijinul pentru gasirea unor solutii imediate pentru ca practicile de aplicare a corectiilor in fonduri europene sa fie uniforme, si nu abuzive, asupra bugetelor locale, din care autoritatile locale trebuie sa dezvolte proiecte de investitii pentru comunitati.

Departamentul de Fonduri Structurale al firmei reuneste experienta avocatilor Tuca Zbarcea & Asociatii in ceea ce priveste asistenta tehnica in domenii precum achizitiile publice, proiectele de mediu, infrastructura, ajutoare de stat/concurenta, restructurari de personal/dreptul muncii, precum si asistenta si reprezentarea autoritatilor de management ori participantilor in diverse proceduri de atribuire a contractelor de achizitie publica.

Principalele obiective ale Departamentului de Fonduri Structurale sunt reprezentate de proiectele de asistenta tehnica implementate in beneficiul autoritatilor de management din programele operationale, precum si acordarea de asistenta necesara pregatirii, obtinerii finantarii si implementarii proiectelor finantate in cadrul programelor amintite, cat si reprezentarea in fata instantelor de judecata a partilor in legatura cu litigii survenite in cadrul proiectelor finantate din fonduri europene.

Departamentul de Fonduri Structurale lucreaza in stransa cooperare cu Departamentul de Litigii al Tuca Zbarcea & Asociatii in ce priveste proceduriledin cadrul proiectelor finantate din fonduri europene. Echipa de peste 40 de avocati din cadrul departamentului de litigii si arbitraje interne si internationale reprezinta clienti la toate nivelurile sistemului jurisdictional romanesc, de la tribunalele de prima instanta pana la Inalta Curte de Casatie si Justitie, precum si in proceduri in fata Consiliului National pentru Solutionarea Contestatiilor, a Autoritatilor de Management, precum si in proceduri complexe de arbitraj in baza regulilor Curtii de Arbitraj Comercial International (Camera de Comert si Industrie a Romaniei), ICC, UNCITRAL si ICSID. Tuca Zbarcea & Asociatii este cotata in fruntea clasamentului realizat de directorul international Legal 500 in ceea ce priveste capacitatea de solutionare a disputelor.

_______________________________________

[1] http://portal.just.ro/SitePages/acasa.aspx

[2]OUG nr. 66/2011 privind prevenirea, constatarea şi sancţionarea neregulilor apărute în obţinerea şi utilizarea fondurilor europene şi/sau a fondurilor publice naţionale aferente acestora, Publicată în Monitorul Oficial al României nr. 461/2011, Partea I

[3]OG nr. 14/2013 privind reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare – suportarea de la bugetul de stat a sumelor aferente corecţiilor financiare aplicate pentru abaterile de la conformitatea cu legislaţia din domeniul achiziţiilor publice

Scrie un comentariu

* Nume:
* Email:
Website:
Mesajul tau:
 
Campurile notate cu * sunt obligatorii
 

Piata Avocaturii

Conferinta CTRL + SHIFT + ESC – Reglementari juridice cu impact comercial

Biroul din Romania al societatii de avocatura regionale Wolf Theiss, cu sprijinul British Romanian Chamber of Commerce (BRCC) si al Bancii Transilvania, a organizat pentru mediul de business din Cluj-Napoca conferinta CTRL + SHIFT + ESC – Reglementari juridice cu impact comercial. Printre participantii...

( 0 http://pro-legal.ro/conferinta-ctrl-shift-esc-reglementari-juridice-cu-impact-comercial/ )Citeste articolul

Like pe facebook pentru a ne urmari live pe wall-ul tau