Stiri si informatii juridice – Pro-Legal.ro
Pro Legal

Tot ce trebuie sa stii despre clauzele de confidentialitate din contractele de munca

Clauza de confidentialitate este unul dintre instrumentele legale pe care angajatorul le are la dispozitie pentru a-si proteja afacerea impotriva dezvaluirii secretelor comerciale (know-how, liste de preturi, clienti etc.) de catre salariatii care au sau pot avea acces la acestea pe parcursul derularii contractului lor de munca.

Desi legea prevede ca obligatia de confidentialitate este bilaterala (adica, este impusa ambelor parti), in practica, obligatia de confidentialitate cuprinsa in clauza de confidentialitate se adreseaza, in aproape toate cazurile, doar salariatului.

Vezi mai jos care sunt aspectele esentiale care trebuie stiute cu privire la clauza de confidentialitate dintr-un contract de munca.

Ce este clauza de confidentialitate si cum devine ea aplicabila

Clauza de confidentialitate este definita ca fiind acea clauza din contractul de munca care obliga atat salariatul, cat si angajatorul sa nu transmita date sau informatii de care au luat cunostinta pe parcursul executarii contractului de munca.

Totusi, clauza de confidentialitate nu poate interzice dezvaluirea tuturor informatiilor de care partile afla pe parcursul contractului de munca, ci numai acele informatii care sunt catalogate de parti ca reprezentand „informatii confidentiale”.

 atentieAtentie: Astfel cum este ea definita de Codul Muncii, clauza de confidentialitate din contractul de munca interzice dezvaluirea de informatii confidentiale de catre ambele parti (angajator-salariat). Totusi, in practica, majoritatea clauzelor de confidentialitate intalnite in contractele de munca au ca scop protejarea afacerii angajatorului si deci, se adreseaza in principal salariatului care este obligat sa nu dezvaluie secrete profesionale legate de afacerea angajatorului.

Pentru a fi pe deplin eficace, clauza de confidentialitate ar trebui:

(1)     sa fie convenita in mod expres intre angajator si salariat

atentieAtentie: In mod normal, clauza de confidentialitate este prevazuta in insusi contractul de munca, insa ea poate fi deopotriva inclusa si intr-un act aditional la contractul de munca (atunci cand este agreata la un moment ulterior incheierii contractului) ori chiar intr-un acord separat semnat de parti.

(2)    sa precizeze expres datele si informatiile confidentiale care nu trebuie dezvaluite

Datele/informatiile confidentiale pot fi indicate in clauza de confidentialitate in mod direct sau clauza de confidentialitate poate face trimitere la ele astfel cum au fost stabilite in regulamentul intern, contractul colectiv de munca etc.

 atentieAtentie: Datele si informatiile confidentiale nu trebuie neaparat sa fie nominalizate ca atare, ci pot fi descrise prin indicarea unor referinte relevante (spre ex. „toate informatiile regasite in documentele interne marcate cu termenul-simbol „confidential” sau „orice informatii in legatura cu clientii societatii, secretele comerciale, know-how etc.”

(3)    sa vizeze date/informatii de care partile sa fi luat cunostinta in timpul executarii contractului de munca

(4)  sa vizeze date/informatii care nu sunt publice ori pastrarea confidentialitatii datelor/informatiilor sa nu reprezinte o incalcare a vreunei legi ori a vreunei solicitari oficiale din partea vreunei autoritati

atentieAtentie: Spre deosebire de clauza de neconcurenta, clauza de confidentialitate nu trebuie platita de angajator.

Durata clauzei de confidentialitate

Desi Codul Muncii defineste clauza de confidentialitate referindu-se la „toata durata contractului de munca si dupa incetarea acestuia”, deci nelimitat, nimic nu impiedica partile sa stabileasca aceasta clauza doar pentru o perioada determinata de timp. Asadar, clauza de confidentialitate poate fi stabilita: (a) nelimitat, pe toata durata contractului de munca si dupa incetarea acestuia sau (b) pe o durata limitata.

atentieAtentie: In practica exista unele pareri in sensul ca durata clauzei de confidentialitate trebuie sa fie limitata la o perioada maxima (spre ex., 5 ani) insa aceasta idee nu are niciun suport juridic. Totusi, partile pot considera ca dupa o anumita perioada prestabilita, scopul clauzei de confidentialitate va fi atins si astfel, sa agreeze de la bun inceput o durata maxima a clauzei.

Sursa foto

Scrie un comentariu

1 comentariu pentru acest articol

Valentin a spus: Februarie 9th, 2014 at 3:13 pm

Agnajatorul imi solicita sa garantez clauza de confidentialitate din Contractul Individual de Munca cu:
1-retinerea a 10% din salariu, pe toata durata nelimitata a contractului;
2-returnarea sumelor retinute dupa 5 ani de la terminarea contractului;
3-garantarea confidentialitatii si cu ipoteca imobiliara pe o proprietate a angajatului, ipoteca inscrisa notarial in favoarea angajatorului.
Sunt aceste conditii din Contractul Individual de Munca LEGALE ???????????

* Nume:
* Email:
Website:
Mesajul tau:
 
Campurile notate cu * sunt obligatorii
 

Like pe facebook pentru a ne urmari live pe wall-ul tau