Stiri si informatii juridice – Pro-Legal.ro
Pro Legal

Situatia taxei de clawback la inceput de 2013

Clawback-ul este o taxa speciala aplicata in industria farmaceutica care presupune ca toti producatorii de medicamente sa contribuie la finantarea sistemului public de sanatate cu o suma de bani ce variaza intre 5% si 11% din veniturile realizate prin vanzarea produselor.

Taxa de clawback a fost introdusa in Romania pentru prima data in octombrie 2009, insa de atunci si pana in prezent a suferit o serie de modificari, a creat tot felul de blocaje administrative si a starnit controverse peste controverse, in special intre asociatiile de producatori de medicamente si Guvern.

Desi a suferit nenumarate ajustari pana acum, la inceput de 2013 taxa de clawback face in continuare obiectul nemultumirilor producatorilor/importatorilor de medicamente si posibil, al unei noi modificari legislative in viitorul apropiat.

Status-ul legislativ actual al taxei de clawback

Reglementare

In prezent, taxa de clawback este reglementata prin Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 77/2011 („OUG 77/2011”), cu aplicabilitate de la 1 octombrie 2011 (pentru marea majoritate a prevederilor sale) si de la 10 octombrie 2011 (pentru cateva prevederi).

Prin OUG 77/2011 s-a incercat imbunatarirea reglementarii privind taxa de clawback, pe fondul unor nenumarate controverse si nemultumiri pe care le-a starnit vechea reglementare a clawback-ului, si anume, Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 104/2009.

La randul sau, OUG 77/2011 a suferit, relativ recent, cateva modificari importante prin Ordonanta de Guvern (OG) nr. 17/2012 privind reglementarea unor masuri fiscal-bugetare, intrata in vigoare in data de 24 august 2012,  respectiv:

  • majorarea plafonului de plata pentru clawback: de la 1,42 mld. lei la 1,51 mld. lei (reprezentand bugetul aprobat trimestrial pentru medicamente suportate din bugetul de stat)
  • facilitatea fiscala a anularii „penalitatilor de intarziere” pentru persoanele care datoreaza taxa de clawback pentru perioada cuprinsa intre trimestrul IV 2009 si trimestrul III 2011, daca sunt indeplinite cumulativ urmatoarele 2 (doua) conditii: (1) persoanele care datoreaza taxa clawback declara si achita integral taxa in termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a OG 17/2012 si (2) achita in termenul legal de plata dobanzile datorate pentru obligatiile principale
  • instituirea obligatiei de depunere la Casa Nationala de Asigurari de Sanatate a listei actualizate a medicamentelor pentru care se datoreaza taxa clawback, pana la data de 15 inclusiv a lunii urmatoare incheierii trimestrului pentru care se datoreaza taxa
  • eliminarea taxei pe valoare adaugata (TVA) din formula de calcul aferenta medicamentelor suportate din bugetul stat, insa numai incepand cu trimestrul IV al anului 2012

atentieDe stiut: In data de 5 februarie 2013 Curtea Constitutionala a stabilit ca includerea taxei pe valoare adaugata (TVA) in formula de calcul a clawback-ului (pentru perioada anterioara trimestrului IV al anului 2012) este neconstitutionala. Prin urmare, chiar daca OG 17/2012 a eliminat TVA-ul din formula de calcul a clawback-ului doar incepand cu trimestrul IV al anului 2012, potrivit deciziei Curtii Constitutionale, TVA-ul nu trebuia luat in calcul nici inainte de aparitia OG 17/2012.

Contestarea legalitatii reglementarii clawback-ului in instanta

Reglementarea cu privire la taxa de clawback a fost contestata in fata instantelor de judecata inca din forma ei incipenta. In acest sens, Asociatia Romana a Producatorilor Internationali de Medicamente („ARPIM”) a solicitat in contradictoriu cu Ministerul Sanatatii si cu Casa Nationala de Asigurari de Sanatate anularea intregului act normativ care reglementa aceasta taxa.

Prin hotararea judecatoreasca, pronuntata in data de 14 martie 2012 in dosarul cu nr. 11665/2/2010, Curtea de Apel Bucuresti a respins insa actiunea formulata de ARPIM si a declarat ca fiind legala perceperea taxei de clawback.

In prezent, aceasta hotarare a Curtii de Apel este contestata de ARPIM la Inalta Curte de Casatie si Justitie, aflandu-se deci in ultimul stadiu de judecata (recurs). Primul termen stabilit de Inalta Curte de Casatie si Justitie pentru judecarea acestui dosar este in data de 1 noiembrie 2013

Contestarea constitutionalitatii reglementarii clawback-ului la Curtea Constitutionala

Reglementarea taxei de clawback a fost contestata nu numai din punct de vedere al legalitatii sale, dar si din punct de vedere al constitutionalitatii.

Astfel, o prima exceptie de neconstitutionalitate a reglementarii privind clawback-ul a fost invocata impotriva noii ordonante privind clawback-ul (adica impotriva OUG 77/2011) de catre Societatea Comerciala Labormed Pharma S.A. in fata Curtii Constitutionale in dosarul nr. 1329D/2012. Prin Decizia nr. 1007, pronuntata in sedinta publica in data de 27 noiembrie 2012, Curtea Constitutionala a respins exceptia de neconstitutionaliatate ridicata de societatea Labormed Pharma S.A.

Insa, asa cum a fost aratat mai sus, relativ recent (in data de 05.02.2013) a fost solutionata de catre Curtea Constitutionala o noua contestatie („exceptie de neconstitutionalitate”) impotriva OUG 77/2011, iar Curtea a decis ca acest act normativ este partial neconstitutional. Mai exact, Curtea Constitutionala a considerat ca este neconstitutionala includerea taxei pe valoare adaugata (TVA) in formula de calcul a clawback-ului, anterior trimestrului IV al anului 2012.

Status-ul actual al discutiilor/negocierilor cu privire la clawback

Desi prin ultimele ajustari aduse reglementarii cu privire la taxa de clawback au fost introduse cateva elemente in sprijinul platitorilor taxei (producatorii/importatorii de medicamente), totusi, acestia din urma au in continuare o serie de nemultumiri/doleante legate de aceasta. Astfel, printre cele mai importante doleante/propuneri declarate de producatorii de medicamente in legatura cu taxa de clawback la inceputul anului 2013 sunt urmatoarele:

  • la calcularea taxei sa fie excluse medicamentele care au un pret de producator sub 30 lei
  • baza de calcul al taxei sa fie pretul de vanzare al fabricantului si nu cel de raft (de retail)
  • termenele de plata a taxei sa fie corelate cu termenele de decontare (in prezent, acestea sunt de 300 de zile in farmacii)
  • suma de referinta (plafonul) folosit/a in calcularea taxei sa fie consumul real din anul anterior
  • taxa sa fie platita de fiecare pentru propria performanta, adica formula sa de calcul sa fie legata de vanzarile fiecarei companii; in prezent, companiile farmaceutice sunt obligate sa plateasca taxa aferenta veniturilor din intregul lant de distributie, care include si adaosurile aplicate de distribuitori si de farmacisti etc

Din informatiile existente in presa se pare ca, in prezent producatorii de medicamente au noi discutii cu Ministrul Sanatatii in vederea adoptarii unor noi modificari cu privire la taxa de clawback. Pana la concretizarea acestor modificari (daca aceste modificari vor fi adoptate), taxa de clawback continua sa faca obiectul unei reglementari care creeaza nemultumiri, blocaje administrative si financiare in activitatea companiilor farmaceutice si, implicit, o destabilizare a prezentei medicamentelor in Romania, din cauza exporturilor paralele.

Citeste si …

Sursa foto

Scrie un comentariu

* Nume:
* Email:
Website:
Mesajul tau:
 
Campurile notate cu * sunt obligatorii
 

Piata Avocaturii

PRO CAPITAL Restructuring desemnata administrator judiciar al PRESCON BV

Societatea de practicieni in insolventa PRO CAPITAL Restructuring a fost desemnata in calitate de administrator judiciar al societatii brasovene PRESCON BV S.A., o importanta societate din domeniul constructiilor. PRESCON BV S.A. este una dintre primele companii din grupul PRESCON, cea in jurul careia...

( 0 http://pro-legal.ro/pro-capital-restructuring-desemnata-administrator-judiciar-al-prescon-bv/ )Citeste articolul

Like pe facebook pentru a ne urmari live pe wall-ul tau