In M.Of. nr. 650 din data de 22 octombrie 2013 a fost publicat Ordinul ministrului fondurilor europene nr. 1120/2013 privind aprobarea Procedurii simplificate aplicate de beneficiarii privati in cadrul proiectelor finantate din instrumente structurale, obiectivul „Convergenta” precum si in cadrul proiectelor finantate prin mecanismele financiare SEE si norvegian pentru atribuirea contractelor de furnizare, servicii sau lucrari.
Ordinul abroga in integralitate Ordinul ministrului afacerilor europene nr. 1050/2012 privind aprobarea Procedurii de atribuire aplicabile beneficiarilor privati de proiecte finantate din instrumente structurale, obiectivul “Convergenta” precum si orice alte dispozitii contrare.
De la data intrarii in vigoare a Ordinului, beneficiarii privati ai proiectelor finantate din fondurile europene mentionate mai sus, care au achizitii aflate in curs de desfasurare ce nu intra sub incidenta art. 9 lit. c) si lit. c1) din O.U.G. nr. 34/2006, nu au obligatia continuarii acestora in baza Ordinului nr. 1.050/2012, avand posibilitatea anularii procedurii.
Daca beneficiarii privati decid totusi sa continue achizitiile respective, acestea se supun legislatiei in vigoare la data initierii, ramanand sub incidenta acestora pana la finalizarea procedurii.
Autoritatile de management/Operatorii de program au obligatia de a modifica procedurile operationale si orice alte reglementari incidente, in sensul conformarii acestora cu Procedura simplificata, in termen de 5 zile lucratoare de la data intrarii in vigoare a Ordinului si de a duce la indeplinire prevederile acestuia.
Procedura simplificata reglementeaza urmatoarele aspecte:
Procedura simplificata descrie principiile si etapele minime pe care trebuie sa le parcurga beneficiarii privati, respectiv acele entitati juridice fara calitate de autoritate contractanta conform prevederilor art. 8 din O.U.G nr. 34/2006, care achizitioneaza produse, servicii sau lucrari, in cadrul proiectelor finantate din instrumente structurale, obiectivul “Convergenta” si in cadrul mecanismelor financiare SEE si norvegian.
Beneficiarii privati care achizitioneaza servicii sau lucrari aplica prevederile O.U.G nr. 34/2006 daca sunt indeplinite cumulativ conditiile art. 9 lit. c) si lit. c1).
Daca valoarea estimata a achizitiei, fara TVA, depaseste pragurile valorice prevazute de art. 19 din O.U.G nr. 34/2006 (echivalentul in lei a 30.000 euro exclusiv T.V.A. pentru fiecare achizitie de produse ori servicii, respectiv a 100.000 euro exclusiv T.V.A. pentru fiecare achizitie de lucrari), atunci beneficiarii privati aplica Procedura simplificata, respectiv:
Legiuitorul atrage atentia asupra urmatoarelor aspecte:
Prevederile Procedurii simplificate se completeaza cu dispozitiile incidente din actele normative specifice in functie de obiectul achizitiei (ex: vanzarea – cumpararea de terenuri, alte imobile etc.).
Daca valoarea estimata a achizitiei, fara TVA, nu depaseste pragurile valorice prevazute de art. 19 din O.U.G nr. 34/2006 pentru fiecare achizitie, beneficiarul achizitioneaza direct produse, servicii sau lucrari, pe baza de documente justificative (ex: comanda, bon fiscal, factura, contract etc.), nefiind obligatorie semnarea unui contract.
In acest caz, dosarul achizitiei va cuprinde:
Pe parcursul intregului proces de achizitie, la adoptarea oricarei decizii, trebuie avute in vedere urmatoarele principii:
Beneficiarii privati, persoane fizice/juridice, au obligatia de a lua toate masurile necesare pentru a evita situatiile de natura sa determine aparitia unui conflict de interese, fiind aplicabile prevederile art. 14 si art. 15 din O.U.G. nr. 66/2011, coroborate cu prevederile art. 8 din Normele metodologice aprobate prin H.G. nr. 875/2011.
Procedura simplificata presupune trei etape principale, detaliat reglementate prin Ordin:
La finalul procedurii se va intocmi dosarul de achizitie care va contine, pentru procedurile simplificate (pentru toate tipurile de contracte, respectiv, furnizare, servicii si lucrari), avand o valoare estimata care depaseste pragul valoric prevazut de art. 19 din O.U.G nr. 34/2006, urmatoarele documente: specificatiile tehnice; nota privind determinarea valorii estimate actualizata; dovada anuntului; nota justificativa de atribuire; declaratii pe proprie raspundere din care rezulta ca nu a incalcat prevederile referitoare la conflictul de interese; ofertele originale; contractul de achizitie; actele aditionale (dupa caz) si alte documente relevante.
Documentele care se depun de catre beneficiarul privat in scopul verificarii administrative a cheltuielilor efectuate in cadrul contractului de finantare (pentru documentele pe suport de hartie, un singur exemplar) sunt urmatoarele: nota privind determinarea valorii estimate actualizata; dovada anuntului; nota justificativa de atribuire; contractul de achizitie, avand ca anexa oferta aleasa; actele aditionale (acolo unde e cazul); declaratii pe proprie raspundere din care rezulta ca nu a incalcat prevederile referitoare la conflictul de interese; CD cu documentele scanate (format PDF) care alcatuiesc dosarul achizitiei, inclusiv documentele care dovedesc indeplinirea obligatiilor contractuale (ex: procese verbale de receptie servicii si lucrari, livrabile, procese verbale de predare primire etc.).
Autor: VASS Lawyers
Copyright © Pro-Legal.ro 2012-2025. Toate drepturile rezervate.
As of February 2020, PRO LEGAL | Iosif & Asociatii SCA, joined IR Global, the world's largest exclusive network of advisory firms, represented in 155+ jurisdictions, covering over 70 unique practice areas. IR Global is a top tier advisory firms network, listed in Band 1 of the prestigious guides...
( 0Prin recursurile in interesul legii promovate in fata Inaltei Curti de Casatie si Justitie s-a aratat ca nu exista un punct de vedere unitar in...
( 0Pe data de 6 martie 2018 a avut loc la Facultatea de Drept a Universitatii din Bucuresti festivitatea de absolvire a cursului „Bazele dreptului...
( 0