In M.Of. nr. 481 din data de 1 august 2013 a fost publicat Ordinul comun al ministrului fondurilor europene, viceprim-ministrului, ministrului dezvoltarii regionale si administratiei publice, ministrului mediului si schimbarilor climatice, ministrului economiei, ministrului muncii, familiei, protectiei sociale si persoanelor varstnice si ministrului transporturilor nr. 543/2366/1446/1489/1441/879 din 2013 pentru aprobarea Ghidului privind principalele riscuri identificate in domeniul achizitiilor publice si recomandarile Comisiei Europene ce trebuie urmate de autoritatile de management si organismele intermediare in procesul de verificare a procedurilor de achizitii publice.
Actul normativ reglementeaza urmatoarele aspecte:
Deficientele identificate in procesul de verificare a procedurilor de achizitii finantate din instrumente structurale constau in:
A. Reducerea nejustificata a termenelor ca urmare a publicarii unui anunt de intentie
Reducerea termenelor-limita de depunere a ofertelor este operabila numai in situatia in care in continutul anuntului de intentie sunt incluse toate criteriile de calificare si selectie, precum si criteriul de atribuire, regasite si la nivelul anuntului de participare. Factorii de evaluare vor fi detaliati in cuprinsul anuntului de intentie doar in masura in care acestia se cunosc la momentul transmiterii anuntului.
B. Alegerea unei proceduri accelerate de atribuire a contractului
Accelerarea procedurilor de licitatie restransa/negociere cu publicarea prealabila a unui anunt de participare poate fi realizata doar daca nu a fost generata de o actiune sau o inactiune a autoritatii contractante si daca exista o justificare a situatiei de urgenta.
C. Publicarea unor criterii de calificare si selectie discriminatorii, insuficient de detaliate sau incomplete
Criteriile de calificare si selectie avute in vedere trebuie sa fie obiective, nediscriminatorii si proportionale cu complexitatea si obiectul contractului si sa reflecte posibilitatea concreta a operatorului economic de a indeplini contractul.
Ordinul cuprinde si cateva exemple de criterii restrictive de tipul:
Anuntul de participare si documentatia de atribuire trebuie sa contina aceleasi criterii de calificare si selectie.
D. Utilizarea criteriului de atribuire “oferta cea mai avantajoasa din punct de vedere economic” cu includerea unor factori de evaluare nerelevanti si/sau necuantificabili
Factorii de evaluare trebuie sa reflecte avantaje reale si evidente pe care autoritatea contractanta le poate obtine. Factorii de evaluare si metodologia de aplicare a acestora trebuie sa permita o departajare adecvata a ofertelor si sa evite pe cat posibil aprecierile subiective ale comisiei de evaluare.
Trebuie evitata utilizarea ca factori de evaluare precum:
E. Excluderea automata a ofertantului cu pretul cel mai scazut pentru a compensa/a justifica eventualele probleme care pot aparea in derularea ulterioara a contractului, fapt care denota ca proiectul a fost conceput si pregatit insuficient sau prost
Autoritatea contractanta, inainte de a lua o decizie de respingere a unei oferte ce prezinta un pret neobisnuit de scazut in raport cu ceea ce urmeaza sa fie furnizat/prestat/executat, are obligatia de a solicita clarificari, precum si de a verifica raspunsurile care justifica respectivul pret.
F. Modificarea anuntului de participare prin clarificari, si nu prin publicarea unei erate
Modificarile aduse informatiilor cuprinse in anuntul de participare trebuie publicate pe baza de erata, si nu de clarificari, deoarece pentru asigurarea principiului transparentei este necesar ca modificarile intervenite sa fie aduse la cunostinta tuturor operatorilor economici.
Prelungirea termenului de depunere a candidaturilor/ofertelor trebuie, de asemenea, publicata prin erata in SEAP, intrucat este vorba de modificarea unei informatii obligatorii a anuntului initial.
Se atrage atentia asupra publicarii in mod eronat a unei clarificari in loc de erata, motivat de faptul ca modificarea criteriilor de calificare a vizat relaxarea cerintelor impuse initial, precum si asupra modificarii unor informatii din anuntul de participare care au impact asupra modului de elaborare a ofertelor, fara publicarea unei erate care sa vizeze prelungirea termenului de depunere a ofertelor, astfel incat sa existe un timp suficient inclusiv pentru adaptarea ofertelor la noile conditii.
G. Respingerea solicitarii de modificare a datei-limita de depunere a ofertelor, la cererea ofertantilor
Printre greselile frecvente ce trebuie evitate se mentioneaza stabilirea termenului minim prevazut de legislatia in domeniul achizitiilor publice pentru elaborarea ofertelor, spre exemplu de 24 de zile, din care o perioada semnificativa este acoperita de sarbatori legale si, desi au existat solicitari din partea operatorilor economici de decalare a datei-limita de depunere a ofertelor si a celei de deschidere, autoritatea contractanta nu le-a dat curs.
H. Solicitarea de clarificari in timpul procesului de evaluare a candidaturilor/ofertelor in mod discriminatoriu (nerespectarea principiului tratamentului egal)
Pentru a asigura respectarea principiului tratamentului egal intre candidatii/ofertantii participanti la procedura de atribuire, clarificarile solicitate cu privire la acelasi aspect trebuie sa fie formulate de aceeasi maniera si sa fie solicitate tuturor candidatilor/ofertantilor ale caror oferte necesita respectivele clarificari.
Totodata, perioadele de timp necesare elaborarii raspunsului de catre candidati/ofertanti, cu privire la acelasi aspect necesar a fi clarificat, trebuie sa fie aceleasi.
I. Lipsa informatiilor obligatorii a fi cuprinse la nivelul comunicarilor privind rezultatul procedurii de atribuire, situatie care duce la depunerea de contestatii
Comunicarea rezultatului procedurii de atribuire trebuie sa cuprinda informatiile prevazute de art. 207 alin. (2) din O.U.G. nr. 34/2006.
J. Neacordarea unui interval rezonabil de timp pentru activitatea de evaluare a ofertelor/negocierea modificarilor contractuale
A. Modificare substantiala a contractului de achizitie publica
Modificarea substantiala a dispozitiilor unui contract de achizitie publica in cursul perioadei sale de valabilitate este considerata ca fiind o noua atribuire si necesita derularea unei noi proceduri de achizitie publica in conformitate cu legislatia in domeniul achizitiilor publice.
Comisia Europeana (prin DGMarkt) in Adresa nr. Ares (2012) 601434 – 21/05/2012 a specificat ca modificarea unui contract este considerata substantiala atunci cand, prin aceasta modificare, contractul devine substantial diferit fata de cel incheiat initial. O modificare este considerata substantiala atunci cand este indeplinita una dintre urmatoarele conditii:
B. Evenimente din cadrul contractului care nu implica modificari substantiale
Comisia Europeana in Adresa nr. Ares (2012) 601434 – 21/05/2012 mentioneaza faptul ca nu este necesara modificarea contractului de lucrari publice initial, in situatia in care pretul acestuia nu este calculat ca valoare fixa, ci este determinat pe baza preturilor unitare ale cantitatilor estimate de materiale necesare pentru lucrari, si in cazul in care cuprinde clauze contractuale clare referitoare la:
Variatiile nu reprezinta o modificare a contractului de executie de lucrari daca sunt respectate in mod cumulativ urmatoarele conditii:
In cazul contractelor de lucrari avand o valoare de sub 5.000.000 euro, care nu includ “clauze de variatie”, dar al caror pret este determinat pe baza preturilor unitare ale cantitatilor estimate de materiale necesare pentru lucrari, modificarile datorate diferentelor normale dintre estimarea cantitatilor/ articolelor de lucrari prevazute in contracte si masuratorile finale exacte nu reprezinta o modificare a contractului initial.
Modificarea nu este considerata substantiala daca valoarea modificarii nu depaseste valoarea ce rezulta din aplicarea procentului de diverse si neprevazute cu conditia ca respectiva modificare sa fie strict necesara pentru indeplinirea contractului de achizitie publica.
Se va acorda atentie situatiilor in care exista mai multe modificari minore, dar care cumulate pot conduce la o modificare substantiala a contractului
C. Evenimente din cadrul contractului care implica modificari substantiale
Comisia Europeana (prin DGMarkt) in Adresa nr. Ares (2012) 601434 – 21/05/2012 mentioneaza faptul ca orice modificare substantiala a termenilor initiali ai contractului (nu neaparat a pretului) este asimilata unui nou contract care trebuie reofertat, pentru a evita afectarea conditiilor initiale ale competitiei (de exemplu, caracteristici ale bunurilor/serviciilor/lucrarilor achizitionate, volumul lucrarilor, durata acestora).
De la aceasta regula exista exceptia potrivit careia autoritatile contractante pot contracta lucrari sau servicii suplimentare, neincluse in contractul initial, prin procedura de negociere, fara publicarea prealabila a unui anunt de participare, doar daca astfel de lucrari/servicii suplimentare (care nu au fost incluse in contractul initial), datorita unor circumstante imprevizibile, au devenit necesare pentru indeplinirea contractului in cauza si numai daca se respecta in mod cumulativ conditiile prevazute la art. 122 lit. i) din O.U.G. nr. 34/2006.
Conditia particulara referitoare la “circumstantele imprevizibile” trebuie interpretata intr-o maniera obiectiva, ca facand referire la ceea ce o autoritate contractanta diligenta nu ar fi putut sa prevada. Potrivit Ordinului, exemplele de circumstante imprevizibile includ:
Notiunea de conflict de interese trebuie interpretata intr-o maniera cat mai larga – “conflict intre indatoririle profesionale si interesele private ale unui functionar public (sau a unei persoane care actioneaza in contul unei autoritati publice), care pot fi percepute de natura a afecta executarea impartiala si obiectiva a indatoririlor”.
Potrivit Ordinului, conflictul de interese/concurenta neloiala imbraca mai multe forme:
In etapa de implementare a contractelor de achizitii trebuie sa se verifice daca persoanele fizice sau juridice implicate in procesul de verificare/evaluare a candidaturilor/ofertelor s-au angajat la firma castigatoare, pe parcursul unei perioade de cel putin 12 luni de la semnarea contractului.
Potrivit Ordinului, recomandarile constau in:
A. Utilizarea cu precadere a procedurilor competitive
B. Elaborarea documentatiei de atribuire
Autoritatea contractanta nu trebuie:
C. Stabilirea unui termen realist pentru elaborarea si depunerea ofertelor
Este in interesul autoritatii contractante ca ofertantii sa aiba suficient timp la dispozitie pentru pregatirea ofertei in scopul obtinerii unei concurente reale.
D. Evaluarea ofertelor
Se recomanda:
E. Redactarea contractului
In cazul introducerii unor clauze care impun contractantului asumarea unor riscuri disproportionate fata de practicile de piata, candidatii vor avea tendinta fie sa se retraga din competitie, fie sa incerce sa se eschiveze prin introducerea de rezerve sau prin acceptarea doar in mod formal a lor.
F. Evitarea modificarii contractului prin acte aditionale
G. Aplicarea sanctiunilor prevazute in contract
Aplicarea sanctiunilor este obligatorie, daca nu sunt indeplinite obligatiile contractuale. Neaplicarea sanctiunilor prevazute initial ar insemna o inlesnire a conditiilor de executare stabilite initial, incompatibila cu principiul tratamentului egal si al transparentei.
In cazul verificarii procedurii de atribuire, reprezentantii Autoritatii de management vor:
Sursa: Vass Lawyers
Copyright © Pro-Legal.ro 2012-2025. Toate drepturile rezervate.
As of February 2020, PRO LEGAL | Iosif & Asociatii SCA, joined IR Global, the world's largest exclusive network of advisory firms, represented in 155+ jurisdictions, covering over 70 unique practice areas. IR Global is a top tier advisory firms network, listed in Band 1 of the prestigious guides...
( 0Prin recursurile in interesul legii promovate in fata Inaltei Curti de Casatie si Justitie s-a aratat ca nu exista un punct de vedere unitar in...
( 0Pe data de 6 martie 2018 a avut loc la Facultatea de Drept a Universitatii din Bucuresti festivitatea de absolvire a cursului „Bazele dreptului...
( 0