Stiri si informatii juridice – Pro-Legal.ro
Pro Legal

Orice angajator trebuie sa aiba un Regulament Intern. Stii care sunt cele sase (6) aspecte esentiale ce trebuie stiute despre Regulamentul Intern?

Regulamentul Intern este fara indoiala cel mai pretios instrument la indemana angajatorilor in raporturile cu salariatii lor.

Spre deosebire de prevederile din legislatia muncii sau din contractele colective de munca, care sunt de regula destul de restrictive si incomode pentru angajatori, Regulamentul Intern este un instrument fexibil, aflat la dispozitia angajatorului, prin care acesta poate sa impuna, in mod unilateral, reguli de conduita pentru salariati, sanctiuni si masuri de organizare a muncii care sa corespunda exigentelor sale si sa ii permita reglementarea anumitor aspecte sensibile in relatia cu salariatii.

Pentru a fi eficace, insa, un Regulament Intern trebuie sa fie redactat clar si cuprinzator si sa tina seama de rigorile legislatiei muncii.

Sase (6) aspecte esentiale care trebuie stiute despre Regulamentul Intern:

1)       Intocmirea Regulamentului Intern este obligatorie pentru toti angajatorii

Intocmirea Regulamentului Intern este obligatorie, conform legii, pentru toti angajatorii, indiferent de numarul de salariati avuti. Nu exista o sanctiune expresa pentru cazul in care un angajator nu intocmeste Regulamentul Intern, insa inspectorii de munca au in atributiile lor legale dreptul de a controla derularea relatiilor de munca, intre care si dreptul de a dispune masuri atunci cand identifica ceva in neregula in legatura cu acestea si de a aplica sanctiuni atunci cand angajatorii nu se conformeaza acestor masuri.

Prin urmare, si in cazul in care un angajator nu intocmeste Regulamentul Intern, inspectorii de munca pot dispune masura intocmirii acestuia, iar in cazul neconformarii cu aceasta, angajatorul va putea fi sanctionat cu o amenda intre 3.000 si 10.000 de lei.

2)      Regulamentul Intern este un act unilateral al angajatorului pentru a carui aplicare nu este nevoie de acordul salariatilor

Spre deosebire de reglementarea anterioara cand Regulamentul Intern era un act comun al angajatorului si al salariatilor, in prezent, Regulamentul Intern este un act unilateral al angajatorului. Nu este necesar acordul salariatilor pentru valabilitatea prevederilor Regulamentului Intern, totusi, este necesara o consultare cu sindicatul sau reprezentantii salariatilor asupra prevederilor acestuia.

atentieAtentie: Desi rolul sindicatului/reprezentantilor salariatilor in redactarea prevederilor Regulamentului Intern este doar un rol consultativ (si nu unul decisiv), este recomandat ca angajatorul sa ia totusi in considerare, pe cat posibil, si punctul de vedere al acestora si sa analizeze intr-un mod obiectiv pertinenta parerilor acestora; altfel, obligativitatea consultarilor cu sindicatul/reprezentantii salariatilor, reflectata de Codul Muncii, ar fi lipsita de orice ratiune sau efecte juridice.

3)      Regulamentul Intern trebuie sa contina cateva categorii de prevederi minime obligatorii

In principiu, Regulamentul Intern poate contine orice fel de masuri, reguli sau proceduri pe care angajatorul le doreste aplicabile in cadrul unitatii, bineinteles, cu conditia ca acestea sa nu contravina normelor legale imperative stabilite de legislatia muncii.

Insa, indiferent de dispozitiile specifice fiecarui angajator, in functie de profilul sau de activitate, de dimensiunea unitatii sau de alte criterii particulare, orice Regulament Intern trebuie sa contina cateva categorii de dispozitii minime obligatorii, dupa cum acestea vor fi descrise intr-un capitol mai jos.

4)      Regulamentul Intern nu poate contine mai multe sanctiuni disciplinare decat cele prevazute de Codul Muncii

Prin Regulamentul Intern angajatorul poate stabili ce fapte reprezinta abateri disciplinare, ce sanctiuni se aplica pentru astfel de fapte sau la cate repetari ale unor abateri de la regulile interne se pot dispune sanctiuni mai grave (ex. concedierea), insa angajatorul nu poate stabili alte tipuri de sanctiuni pentru salariati decat cele prevazute de lege, in mod limitativ, respectiv: avertismentul, retrogradarea, reducerea salariului/indemnizatiei de conducere si concedierea.

5)      Regulamentul Intern trebuie adus la cunostinta salariatilor de catre angajator

Pentru a se putea prevala de Regulamentul Intern la nevoie, este important ca angajatorul sa aiba dovada ca salariatii cunosteau regulile interne stabilite prin acesta. Informarea salariatilor in legatura cu Regulamentului Intern trebuie facuta atat la intocmirea lui cat si la fiecare modificare a acestuia.

Modul concret de informare a fiecarui salariat cu privire la continutul  Regulamentului Intern se stabileste prin contractul colectiv de munca aplicabil sau prin insusi continutul Regulamentului Intern. Cea mai simpla si sigura metoda de a dovedi ca salariatii cunosteau continutul Regulamentului Intern este semnarea de luare la cunostinta a Regulamentului de catre salariati.

atentieAtentie: Potrivit legii, Regulamentul Intern trebuie sa fie si afisat la sediul angajatorului. Atata vreme cat legea stabileste drept obligatii pentru angajatori atat (i) informarea salariatilor in legatura cu Regulamentul Intern cat si (ii) afisarea acestuia, rezulta ca simpla afisare nu implica in mod automat si informarea salariatilor; acestea sunt deci doua (2) obligatii distincte pentru angajator care ofera o protectie sporita salariatilor.

6)      Regulamentul Intern nu poate deroga de la lege, contractul individual de munca sau contractele colective de munca in defavoarea salariatilor

Regulamentul Intern poate prevedea orice fel de reguli si norme de conduita sau de organizare pe care angajatorul le considera necesare pentru bunul mers al unitatii sau drepturi si obligatii pentru salariati, cu conditia ca acestea sa nu incalce prevederile legale, ale contractului individual de munca sau ale contractelor colective de munca sau sa nu prevada pentru salariati drepturi inferioare celor stabilite prin respectivele prevederi legale sau contractuale.

Ce prevederi nu trebuie sa lipseasca din Regulamentul Intern

Codul Muncii stabileste urmatoarele categorii de dispozitii care trebuie sa existe in mod obligatoriu in orice Regulament Intern:

  • reguli privind protectia, igiena si securitatea in munca in cadrul unitatii
  • reguli privind respectarea principiului nediscriminarii si al inlaturarii oricarei forme de incalcare a demnitatii
  • drepturile si obligatiile angajatorului si ale salariatilor
  • procedura de solutionare a cererilor sau a reclamatiilor individuale ale salariatilor
  • reguli concrete privind disciplina muncii in unitate
  • abaterile disciplinare si sanctiunile aplicabile
  • reguli referitoare la procedura disciplinara
  • modalitatile de aplicare a altor dispozitii legale sau contractuale specifice
  • criteriile si procedurile de evaluare profesionala a salariatilor

 atentieDe stiut: Prin legi speciale pot fi prevazute si alte prevederi minime obligatorii care trebuie sa existe in Regulamentul Intern, in functie de domeniul de activitate al angajatorului. Spre exemplu, la societatile din domeniul farmaceutic, Regulamentul Intern trebuie sa prevada si masurile ce vor fi luate in caz de insusire ilegala a medicamentelor.

 atentieAtentie: Angajatorii trebuie sa aiba grija ca prevederile Regulamentului Intern sa fie conforme cu legea si sa nu lezeze drepturile salariatilor. Daca Regulamentul contine astfel de prevederi care lezeaza drepturile salariatilor, acestia au posibilitatea de a sesiza angajatorul cu privire la incalcarea lor si ulterior, pot sesiza instantele de judecata pentru inlaturarea si/sau recuperarea prejudiciilor care le-au fost cauzate prin acea incalcare.

 Citeste si…

Sursa foto

Scrie un comentariu

0 comentarii pentru acest articol

1 Trackbacks pentru acest articol

Cum utilizam munca suplimentara. Aspecte esentiale care trebuie avute in vedere | deBanat.ro - spune realitatea! Says:

[…] aceasta să fie făcută în scris. Pentru evitarea oricăror dubii, angajatorii pot stabili prin Regulamentul Intern, în mod explicit, care este procedura de urmat în vederea folosirii muncii […]

* Nume:
* Email:
Website:
Mesajul tau:
 
Campurile notate cu * sunt obligatorii
 

Piata Avocaturii

PeliFilip a oferit consultanta cu privire la fuziunea companiilor ce detin doua centre comerciale din Bucuresti

Casa de avocatura PeliFilip a oferit consultanta juridica grupului Anchor in proiectul de fuziune a companiilor din cadrul acestuia, care detin si opereaza Bucuresti Mall si Plaza Mall. Procesul a fost gandit ca o fuziune prin absorbtie, in care intregul patrimoniu Plaza Mall a fost transferat catre...

( 0 http://pro-legal.ro/pelifilip-a-oferit-consultanta-cu-privire-la-fuziunea-companiilor-ce-detin-doua-centre-comerciale-din-bucuresti/ )Citeste articolul

Like pe facebook pentru a ne urmari live pe wall-ul tau