Noul pachet legislativ privind achizitiile publice a fost publicat in Monitorul Oficial
In data de 23 mai 2016, a fost publicat in Monitorul Oficial nr. 390, 391, 392, 393 noul pachet legislativ in materia achizitiilor publice, concesiunilor de lucrari si concesiunilor de servicii, care inlocuieste Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 34/2006.
Noua legislatie implementeaza in dreptul national Directivele UE in materia achizitiilor publice si concesiunilor, respectiv Directivele 2014/23/EU, 2014/24/EU si 2014/25/EU, si va intra in vigoare la data de 26 mai 2016.
Noua legislatie primara in materia achizitiilor publice este formata din:
(i) Legea nr. 98/2016 privind achizitiile publice;
(ii) Legea nr. 99/2016 privind achizitiile sectoriale;
(iii) Legea nr. 100/2016 privind concesiunile de lucrari si concesiunile de servicii;
(iv) Legea nr. 101/2016 privind remediile si caile de atac in materie de atribuire a contractelor de achizitie publica, a contractelor sectoriale si a contractelor de concesiune de lucrari si concesiune de servicii, precum si pentru organizarea si functionarea Consiliului National de Solutionare a Contestatiilor.
In termen de 30 de zile, pentru achizitiile publice, si in termen de 60 de zile, pentru achizitiile sectoriale si concesiunile de lucrari si servicii, Guvernul va trebui sa adopte Normele Metodologice de aplicare.
Principalele noutati aduse prin intrarea in vigoare a noului pachet legislativ sunt:
a) Modificarea structurii legislative in materia achizitiilor publice si concesiunilor, prin introducerea unor legi speciale, care reglementeaza in mod distinct concesiunile de lucrari si servicii, achizitiile sectoriale si caile de atac;
b) Introducerea de noi proceduri de atribuire a contractelor de achizitie publica:
– negocierea competitiva – procedura asemanatoare cu fosta procedura de negociere cu publicare prealabila a unui anunt de participare;
– parteneriatul inovativ – aplicabila pentru dezvoltarea unui tip de serviciu/produs/lucrare inexistent pe piata precum si achizitia lui ulterioara;
– procedura speciala aplicabila serviciilor sociale si altor servicii specifice;
– procedura simplificata – procedura care inlocuieste cererea de oferte din reglementarea anterioara, aplicabila in cazul unor contracte cu o valoare inferioara anumitor praguri valorice.
c) Contractele de concesiune vor putea fi atribuite prin aplicarea a doua proceduri, respectiv licitatia deschisa si dialogul competitiv;
d) Se incurajeaza folosirea procedurii de negociere pentru atribuirea contractelor;
e) Introducerea de reguli clare cu privire la posibilitatea modificarii contractelor de achizitie publica si contractelor de concesiune de lucrari si servicii pe parcursul derularii acestora;
f) Prevederea posibilitatii de consultare a pietei inainte de initierea procedurii de atribuire a contractelor. Consultarea poate fi realizata cu respectarea unor principii specifice, avand scopul de a evalua structura, caracteristicile si capacitatea pietei, cat si de a informa operatorii economici cu privire la viitoarele cerinte si proiecte vizate a fi desfasurate de catre autoritati;
g) Scurtarea termenelor aferente etapelor procedurilor de atribuire;
h) Introducerea de noi criterii de evaluare a ofertelor, precum avantajele tehnice, impactul asupra mediului, caracteristici estetice, functionale si inovatoare, sau organizarea si experienta personalului desemnat pentru executarea contractului;
i) Autoritatile nationale contractante vor avea posibilitatea de a incheia proiecte de achizitii publice impreuna cu autoritati contractante din cadrul altor state membre UE;
j) Majorarea taxelor de timbru pentru solutionarea de catre instantele judecatoresti a litigiilor avand ca obiect acordarea despagubirilor pentru repararea prejudiciilor cauzate in cadrul procedurii de atribuire, precum si cele privind executarea, anularea, nulitatea, rezolutiunea, rezilierea sau denuntarea contractelor.
Autori:
Georgiana Singurel
Partener Asociat – Reff & Asociatii SCA
Alexandru Lascu
Avocat Colaborator Senior – Reff & Asociatii SCA
Copyright © Pro-Legal.ro 2012-2025. Toate drepturile rezervate.
As of February 2020, PRO LEGAL | Iosif & Asociatii SCA, joined IR Global, the world's largest exclusive network of advisory firms, represented in 155+ jurisdictions, covering over 70 unique practice areas. IR Global is a top tier advisory firms network, listed in Band 1 of the prestigious guides...
( 0Prin recursurile in interesul legii promovate in fata Inaltei Curti de Casatie si Justitie s-a aratat ca nu exista un punct de vedere unitar in...
( 0Pe data de 6 martie 2018 a avut loc la Facultatea de Drept a Universitatii din Bucuresti festivitatea de absolvire a cursului „Bazele dreptului...
( 0