Stiri si informatii juridice – Pro-Legal.ro
Pro Legal

Noul Cod Civil: 3 (trei) aspecte esentiale la care trebuie sa fie atent orice Beneficiar al unor servicii/lucrari

Noul Cod Civil reglementeaza in mod detaliat principalele drepturi si obligatii ale partilor dintr-un contract avand ca obiect prestarea unor servicii sau executarea unor lucrari.

Astfel, conform Noului Cod Civil, orice contract prin care una dintre parti se obliga ca, pe riscul sau, sa execute o anumita lucrare (materiala sau intelectuala), sau sa presteze un anumit serviciu, in schimbul unui pret, reprezinta un contract de antrepriza.

Vezi mai jos care sunt principalele 3 (trei) aspecte esentiale la care trebuie sa fie atent orice Beneficiar al unor servicii/lucrari.

1. Salariatii prestatorului (antreprenorului) au dreptul sa ceara plata salariilor restante direct de la Beneficiarul serviciilor/lucrarilor

Astfel, indiferent de prevederile contractuale agreate de prestator si beneficiar, conform legii, salariatii prestatorului (antreprenorului) au o actiune directa impotriva beneficiarului, in cazul in care salariul acestora nu a fost achitat de catre prestator (antreprenor) iar acesta din urma mai are de primit bani de la beneficiar.

2. In anumite cazuri, Prestatorul poate rezilia in mod unilateral contractul sau poate continua executarea, dar pe riscul beneficiarului

Conform Noului Cod Civil, prestatorul este obligat sa il informeze pe beneficiar, fara intarziere, daca normala executare a lucrarii, trainicia ei sau folosirea conform cu destinatia acesteia ar fi primejduita din cauza (i) materialelor furnizate de beneficiar, (ii) instructiunilor beneficiarului sau (iii) a unor imprejurari pentru care prestatorul nu este responsabil (ex. forta majora, fapta unui tert).

In cazul in care, desi beneficiarul este anuntat de catre prestator cu privire la cele de mai sus, acesta nu ia masurile necesare intr-un termen adecvat, prestatorul are dreptul ca, printr-o simpla notificare, sa decida, fie sa rezilieze contractul, fie sa-l continue pe riscul beneficiarului. Prin urmare, avand in vedere ca ambele variante prezinta neajunsuri pentru beneficiar, este recomandabil ca acesta sa nu neglijeze informarile primite de la prestator si sa raspunda la acestea cu promptitudine.

3. Beneficiarul are obligatia sa receptioneze lucrarile intr-un termen rezonabil

Dupa primirea unei comunicari de la prestator, prin care acesta il instinteaza ca lucrarea a fost finalizata, beneficiarul are obligatia legala (i) de a verifica lucrarea si, daca aceasta corespunde, (ii) de a o receptiona. Conform Noului Cod Civil, aceasta obligatie trebuie indeplinita de catre beneficiar intr-un termen rezonabil potrivit naturii lucrarii si uzantelor in domeniu.

In cazul in care beneficiarul, fara motive temeinice, nu se prezinta sau nu comunica prestatorului, cu promptitudine, rezultatul verificarii, sanctiunea prevazuta de lege este foarte drastica: lucrarea se va socoti receptionata fara rezerve (adica, fara niciun fel de obiectiuni din partea beneficiarului).

Prin urmare, in acest caz, chiar daca lucrarea nu indeplineste conditiile aparente prevazute in contract (adica acele conditii evidente, care pot fi verificate cu „ochiul liber”), beneficiarul nu va mai avea dreptul sa solicite prestatorului remedierea acestora sau despagubiri.

In aceste conditii este esential pentru beneficiar sa fie foarte atent la termenul pe care trebuie sa-l respecte pentru receptionarea lucrarilor. Avand in vedere ca modalitatea prevazuta de lege pentru determinarea acestui termen (si anume, „potrivit naturii lucrarii si uzantelor in domeniu”) este destul de evaziva si greu de folosit de catre un neprofesionist, cel mai indicat ar fi ca acest termen de receptionare sa fie stabilit in mod explicit in contract, astfel incat sa se evite discutiile/litigiile ulterioare.

Citeste si…

Sursa foto

Scrie un comentariu

* Nume:
* Email:
Website:
Mesajul tau:
 
Campurile notate cu * sunt obligatorii
 

Piata Avocaturii

New regulations on antitrust damages actions in Romania

The long-awaited Antitrust Damages Directive, which all Member States should have implemented in their legal systems by 27 December 2016, has finally been transposed into Romanian legislation by the Emergency Government Ordinance No. 39/2017 ("EGO"), in force as of 8 June 2017. Damage claims for competition...

( 0 http://pro-legal.ro/new-regulations-on-antitrust-damages-actions-in-romania/ )Citeste articolul

Like pe facebook pentru a ne urmari live pe wall-ul tau