Stiri si informatii juridice – Pro-Legal.ro
Pro Legal

Noi modificari aduse Normelor Metodologice de aplicare a Codului Fiscal

In data de 12 Februarie 2014 Guvernul a modificat Normele Metodologice de aplicare a Codului Fiscal. Schimbarile intra in vigoare incepand cu 12 Februarie 2014, cu exceptia unor modificari pe accize care vor intra in vigoare incepand cu 1 Aprilie 2014.

Modificarile au drept obiectiv alinierea Normelor la ultimele modificari aduse Codului Fiscal (i.e. Ordonantele de Urgenta nr. 102/2013 si nr. 111/2013).

Modificarile se refera la impozitul pe profit, impozitul cu retinere la sursa, TVA si accize.

Prezentam in continuare principalele modificari aduse de aceasta hotarare:

Impozit pe profit

Normele sunt aliniate la Codul Fiscal in ce priveste urmatoarele aspecte:

− Schimbarea corespunzatoare a perioadei minime de detinere de la 2 ani la 1 an in cazul dividendelor primite;

− Inlocuirea termenului de „platitor de venit” cu termenul „cumparator” pentru câstigurile de capital;

− In cazul schimbarii anului fiscal s-au introdus clarificari cu privire la termenele de plata a impozitului pe profit şi a cuantumului impozitului datorat in situaţia plaţilor anticipate efectuate trimestrial, pentru primul an fiscal modificat. In acest sens a fost introdus si un exemplu privind declararea şi plata impozitului pe profit.

Au fost introduse completari si clarificari, dupa cum urmeaza:

− Cheltuielile reprezentând pierderile din creante inregistrate ca urmare a aducerii creantelor preluate prin cesionare de la valoarea nominala la costul de achizitie sunt cheltuieli deductibile;

− Mentionarea documentelor necesare in vederea aplicarii exceptarii de la impozitare a veniturilor din dividende in cazul indeplinirii conditiei de detinere minima;

− Modalitatea de calcul a cifrei de afaceri pentru anumite tipuri de contribuabili (de ex. institutiile de credit) relevanta pentru calculul creditului fiscal aferent sponsorizarilor;

− Includerea unui exemplu de calcul a creditului fiscal obtinut din sponsorizare cu specificarea posibilitatii recuperarii pe urmatorii 7 ani consecutivi a sumelor pentru care nu a fost obţinut credit fiscal in anul inregistrarii cheltuielii.

Impozit pe veniturile microintreprinderilor

Normele sunt aliniate la Codul Fiscal in ce priveste urmatoarele aspecte:

− Veniturile luate in calcul la stabilirea limitei de 65.000 euro sau a ponderii veniturilor realizate din consultanţa şi management in veniturile totale de peste 20% inclusiv, sunt aceleaşi cu cele care constituie baza impozabila prevazuta la art. 112^7 din Codul Fiscal;

− Modificarea bazei impozabile prin includerea unor categorii de venituri (de ex. venituri din reduceri comerciale primite ulterior facturii, diferenţa favorabila dintre veniturile şi cheltuielile cu diferenţe de curs valutar);

− Data pâna la care se depune declaratia de impozit in cazul microintreprinderilor care isi inceteaza existenta in cursul anului.

Se aduc clarificari in legatura cu urmatoarele aspecte:

− Detalierea persoanelor juridice care nu intra sub incidenta acestui sistem de impunere.

Impozit cu retinere la sursa pe veniturile nerezidentilor

Normele sunt aliniate la Codul Fiscal in ce priveste schimbarea perioadei minime de detinere de la 2 ani la 1 an in cazul dividendelor primite.

Se aduc clarificari in legatura cu urmatoarele aspecte:

− Definirea transportului international, precum si includerea unei excepţii in cazul in care mijlocul de transport este operat exclusiv intre locuri aflate pe teritoriul României.

TVA

Persoane impozabile

S-au adus clarificari privind conceptul de activitate independenta in cazul persoanelor care nu sunt legate de angajator printr-un contract individual de munca, ci prin alte instrumente juridice.

Sistemul TVA la incasare

S-au adus mai multe clarificari pentru persoanele impozabile care aplica sistemul de TVA la incasare, cum ar fi caracterul opţional al sistemului, intrarea si iesirea din sistem, calculul plafonului legal etc.

Normele au fost alineate la Codul Fiscal in ceea ce priveste eliminarea termenului de 90 de zile pentru exigibilitatea TVA.

Servicii de leasing

Atunci când locatorul refactureaza locatarului costul exact al asigurarii, costul asigurarii este scutit de TVA pentru locator, intrucât asigurarea constituie o tranzactie distincta si independenta de serviciul de leasing.

Ajustari ale bazei de impozitare

A fost introdusa o noua prevedere care explica situatiile in care baza de impozitare se reduce ca urmare a desfiintarii unui contract. Persoana impozabila isi poate reduce baza de impozitare a TVA numai pentru serviciile care nu au fost inca prestate. Restituirea bunurilor de la cumparator la vânzator, cu ocazia desfiinţarii contractului, nu este considerata o livrare din punct de vedere TVA.

Conditii de exercitare a dreptului de deducere a TVA

A fost introdusa o prevedere cu privire la achizitiile de bunuri/ servicii de la persoane impozabile nestabilite in scopuri de TVA in România si fara o obligatie de a se inregistra, caz in care dreptul de deducere a TVA se poate exercita in baza facturii si a deciziei de plata a TVA pentru livrarile de bunuri/ prestarile de servicii realizate ocazional.

Rambursari de TVA catre persoane impozabile nerezidente

A fost adaugata o noua prevedere care stipuleaza ca facturile emise intre 1 ianuarie 2009 si 31 decembrie 2013 (inclusiv) care nu au fost achitate pâna la data solicitarii rambursarii de TVA pot fi cuprinse intr-o cerere separata de rambursare depusa pâna la data de 30 septembrie 2014 fara a mai fi necesara dovada achitarii facturii (sau dupa caz, in functie de limitele stabilite prin declaratiile de reciprocitate semnate cu alte tari din afara UE).

Normele au fost aliniate la Codul Fiscal in ceea ce priveste eliminarea conditiei de a demonstra plata TVA catre furnizor, in ceea ce priveşte rambursarea TVA catre persoane impozabile nestabilite in România.

Ajustarea TVA deductibila

Normele au fost aliniate la Codul Fiscal in ceea ce priveste eliminarea ajustarii de TVA pentru bunurile distruse, pierdute sau furate, in cazul in care aceste situaţii sunt demonstrate sau confirmate in mod corespunzator.

Prevederi similare au fost introduse pentru bunurile de capital.

Persoana impozabila are obligaţia de a demonstra ca situaţiile de mai sus sunt indeplinite. Conform principiului proporţionalitaţii, autoritaţile fiscale nu pot cere persoanei impozabile mai mult decât ceea ce este necesar pentru a demonstra ca a avut loc incidentul care a dus la pierderea, distrugerea sau furtul bunului aflat in proprietate.

Totuşi, autoritaţile fiscale sunt in masura sa decida daca documentele disponibile sunt suficiente şi pot cere ajustarea TVA-ului dedus iniţial.

Codul de TVA

Daca persoanei impozabile i-a fost anulata inregistrarea in scopuri de TVA şi ulterior indeplineşte condiţiile necesare şi solicita inregistrarea in scopuri de TVA, organul fiscal ii va atribui codul de TVA iniţial.

Accize

Exigibilitatea accizelor in cazul produselor accizabile nearmonizate, livrate in baza unui contract de consignatie, intervine pentru consignant la data la care bunurile sunt livrate de consignatar clientilor sai.

Se aduc clarificari referitoare la modul de calcul al accizei pentru berea rezultata prin amestecul de baza de bere cu bauturi nealcoolice. Mai precis, acciza se datoreaza doar pe baza gradelor Plato din baza de bere si nu din intreg amestecul. De asemenea, gradele Plato aferente bazei de bere trebuie inscrise pe eticheta de comercializare.

Operatorii economici autorizati in domeniul energiei electrice vor datora accize in cazul consumului propriu de energie pentru care vor intocmi o auto-factura in scop de accize.

Consumul propriu se refera la orice alt consum decât cel pentru mentinerea capacitatii de a produce, de a transporta si de a distribui energie electrica in limitele stabilite de Autoritatea Nationala de Reglementare in Domeniul Energiei.

Se reduce timpul de asteptare pentru produsele accizabile, de la 48 de ore la maximum 24 de ore, la locul de receptie, in vederea unor posibile verificari din partea autoritatilor vamale teritoriale.

Deplasarea catre si primirea de un utilizator final a produselor exceptate de la regimul de accizare se va supune prevederilor referitoare la «Deplasarea si primirea produselor accizabile aflate in regim suspensiv de accize» din Codul Fiscal.

Expeditorii inregistrati vor determina garantia pentru produsele energetice care nu au un nivel de acciza propriu pe baza nivelului accizelor aferent motorinei.

Pentru a beneficia de scutirile directe de la plata accizelor in cazul gazului natural si energiei electrice, este necesara notificarea autoritatii vamale teritoriale de catre utilizator, notificare ce va fi ulterior prezentata si furnizorilor – intra in vigoare la 1 aprilie 2014.

S-a permis operatiunea de livrare directa si in cazul in care antrepozitarul autorizat sau expeditorul inregistrat care livreaza produsele accizabile este operator economic din România.

Acest Alert este furnizat cu titlu orientativ si nu trebuie considerat drept serviciu de consultanta. Este bine sa solicitati consultanta fiscala/juridica de specialitate inainte de a intreprinde actiuni bazate pe cuprinsul acestui document.

Aceasta publicatie contine doar informatii generale si Deloitte Touche Tohmatsu Limited si firmele membre sau afiliate (numite impreuna Deloitte Network) nu ofera consultanta profesionala sau alte servicii in domeniul contabil, fiscal, juridic, al investitiilor prin intermediul acestei publicatii. Aceasta publicatie nu inlocuieste consultanta sau serviciile profesionale si nici nu ar trebui sa fie utilizata ca baza pentru orice decizie sau actiune care v-ar putea afecta finantele sau afacerea. Inainte de a lua orice decizie sau de a actiona intr-un mod care v-ar putea afecta finantele sau afacerea, trebuie sa discutati cu un consultant profesionist. Nicio entitate a Deloitte Network nu va fi raspunzatoare pentru pierderile de orice natura suferite de catre persoanele care se bazeaza pe aceasta publicatie.

Numele Deloitte se refera la organizatia Deloitte Touche Tohmatsu Limited, o companie cu raspundere limitata din Marea Britanie, la firmele membre ale acesteia, in cadrul careia fiecare firma membra este o persoana juridica independenta. Pentru o descriere amanuntita a structurii legale a Deloitte Touche Tohmatsu Limited si a firmelor membre, va rugam sa accesati www.deloitte.com/ro/despre.

Deloitte furnizeaza servicii clientilor din sectorul public si privat in urmatoarele domenii profesionale – audit, taxe, consultanta, consultanta financiara – deservind numeroase industrii. Prin intermediul retelei sale globale de firme membre, care activeaza in 150 de tari, Deloitte pune la dispozitia clientilor sai resursele internationale precum si priceperea locala pentru a-i ajuta sa exceleze indiferent de locul in care acestia isi desfasoara activitatea. Obiectivul celor 200 000 de profesionisti din Deloitte este acela de a deveni un standard de excelenta.

 

Scrie un comentariu

* Nume:
* Email:
Website:
Mesajul tau:
 
Campurile notate cu * sunt obligatorii
 

Piata Avocaturii

PeliFilip a oferit consultanta cu privire la fuziunea companiilor ce detin doua centre comerciale din Bucuresti

Casa de avocatura PeliFilip a oferit consultanta juridica grupului Anchor in proiectul de fuziune a companiilor din cadrul acestuia, care detin si opereaza Bucuresti Mall si Plaza Mall. Procesul a fost gandit ca o fuziune prin absorbtie, in care intregul patrimoniu Plaza Mall a fost transferat catre...

( 0 http://pro-legal.ro/pelifilip-a-oferit-consultanta-cu-privire-la-fuziunea-companiilor-ce-detin-doua-centre-comerciale-din-bucuresti/ )Citeste articolul

Like pe facebook pentru a ne urmari live pe wall-ul tau