Stiri si informatii juridice – Pro-Legal.ro
Pro Legal

Modificari importante in materia legislatiei privind drepturile consumatorilor

In data de 11 iunie 2014 a fost publicata in Monitorul Oficial nr. 427 Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 34/2014 privind drepturile consumatorilor in cadrul contractelor incheiate cu profesionistii, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative („OUG nr. 34/2014”). OUG nr. 34/2014 transpune la nivel national prevederile Directivei 2011/83/UE a Parlamentului European si a Consiliului din 25 octombrie 2011 privind drepturile consumatorilor si, odata cu intrarea sa in vigoare, respectiv incepand cu data de 13 iunie 2014, sunt abrogate o serie de acte normative, printre care si OG nr. 130/2000 privind protectia consumatorilor la incheierea si executarea contractelor la distanta.

Dintre principalele modificari pe care le aduce OUG nr. 34/2014, mentionam urmatoarele:

  • Spre deosebire de legea anterior in vigoare, OUG nr. 34/2014 se aplica si contractelor de servicii de comunicatii electronice sau a unor servicii de acces si conectare la retele publice de comunicatii electronice, precum si de livrare a unor echipamente terminale care au legatura cu furnizarea serviciului.
  • OUG nr. 34/2014 confera o reglementare mult mai detaliata a informatiilor pe care comerciantul trebuie sa le ofere consumatorilor, atat in stadiul precontractual, cat si in cel contractual, precum si a conditiilor speciale de forma pentru valabila incheiere a contractelor.
  • Consumatorul beneficiaza de dreptul de retragere (anterior, dreptul de denuntare unilaterala) care poate fi exercitat intr-un interval de 14 zile. Omisiunea comerciantului de a furniza consumatorului informatii cu privire la dreptul de retragere implica o perioada de retragere extinsa de 12 luni calculata de la sfarsitul perioadei initiale de retragere de 14 zile.
  • Exercitarea dreptului de retragere se face prin una din urmatoarele modalitati, comerciantul punand la dispozitia consumatorului (in format electronic) optiunile corespunzatoare:

  i.                model de formular de retragere (Anexa din OUG nr. 34/2014);

ii.           orice alta declaratie neechivoca in care consumatorul isi exprima decizia de retragere din contract.

In asemenea situatii, comerciantul comunica consumatorului, fara intarziere, pe un suport durabil, confirmarea de primire a formularului de retragere. Este interesant de mentionat ca potrivit OUG nr. 34/2014, sarcina probei privind exercitarea dreptului de retragere revine consumatorului.

  • In cazul exercitarii dreptului de retragere, comerciantul are obligatia de a rambursa consumatorului toate sumele primite, nu mai tarziu de 14 zile de la data la care este informat cu privire la decizia de retragere.
  • Consumatorul suporta, in principiu, doar costurile directe legate de returnarea produselor. In plus insa, consumatorul este responsabil si de:

i. costurile suplimentare pe care le implica un alt tip de livrare decat cea standard indicata de profesionist,  aleasa explicit de catre consumator; si

ii. diminuarea valorii produselor returnate, rezultata din manipularea acestora.

  • OUG nr. 34/2014 prevede expres ca pentru orice plata suplimentara aferenta obligatiei principale asumate initial de comerciant trebuie obtinut consimtamantul explicit prealabil al consumatorului, in caz contrar, acesta din urma putand solicita restituirea acestor costuri suplimetare. In plus, comerciantii nu pot percepe de la consumatori comisioane pentru folosirea anumitor mijloace de plata care depasesc costul suportat pentru utilizarea respectivelor modalitati de plata.
  • OUG nr. 34/2014 prevede o serie de exceptii suplimentare fata de vechea reglementare, cu privire la tipurile de contracte in privinta carora nu poate fi exercitat dreptul de retragere, astfel:

i. furnizarea de produse sigilate care nu pot fi returnate din motive de protectie a sanatatii sau din motive de igiena si care au fost desigilate de consummator;

ii. contractele in cazul carora consumatorul a solicitat in mod special comerciantului sa se deplaseze la domiciliul sau pentru a efectua lucrari urgente de reparatie sau de intretinere; sau

iii. furnizarea de continut digital care nu este livrat pe un suport material, daca prestarea a inceput cu acordul prealabil expres al consumatorului si dupa ce acesta a confirmat ca a luat cunostinta de faptul ca isi va pierde dreptul la retragere.

  • In ceea ce priveste transferul riscurilor, consumatorul preia riscul de pierdere sau de deteriorare a produselor cand a dobandit posesia fizica a acestora. In mod exceptional, riscurile sunt transferate consumatorului la momentul livrarii produselor catre transportatorul ales de acesta.
  • Daca partile nu cad de acord asupra unui alt termen de livrare, comerciantul trebui sa livreze produsele cat se poate de repede, dar in orice caz nu mai tarziu de 30 de zile de la data incheierii contractului. In caz contrar, la solicitarea consumatorului, comerciantul trebuie ca, in raport de circumstantele concrete, sa livreze produsele intr-un termen suplimentar.
  • In caz de rezolutiune sau reziliere a contractului, profesionistul ramburseaza toate sumele platite de consumator in temeiul contractului in decurs de cel mult 7 zile de la data la care i-a fost comunicata decizia consumatorului de terminare a contractului.
  • Nerespectarea de catre comerciant a dispozitiilor OUG nr. 34/2014 poate atrage aplicarea unor amenzi de pana la 5.000 de lei, constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor fiind de competenta Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor si Autoritatii Nationale pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii (pentru contractele de servicii de comunicatii electronice incheiate de furnizori cu consumatorii).

Va stam cu placere la dispozitie pentru identificarea solutiilor juridice aplicabile situatiilor concrete cu care se confrunta societatea dumneavoastra, in considerarea specificului activitatii desfasurate.

In cazul in care aveti intrebari, va rugam nu ezitati sa ne contactati:

Georgiana Singurel

Avocat – Reff & Asociatii SCA

+40 21 207 52 86

Silvia Axinescu

Avocat – Reff & Asociatii SCA

+40 21 207 54 28

Sursa foto:

Scrie un comentariu

* Nume:
* Email:
Website:
Mesajul tau:
 
Campurile notate cu * sunt obligatorii
 

Piata Avocaturii

Maravela|Asociatii, partenerul roman al primei GC Powerlist din CEE a The Legal 500

Maravela|Asociatii este partenerul roman al GC Powerlist pentru Europa Centrala si de Est, compilatie a The Legal 500 ce cuprinde cei mai influenti si inovatori General Counsels din regiune. In urma nominalizarii si evaluarii din partea cercetatorilor The Legal 500, cei mai importanti General Counsel...

( 0 http://pro-legal.ro/maravelaasociatii-partenerul-roman-al-primei-gc-powerlist-din-cee-a-the-legal-500/ )Citeste articolul

Like pe facebook pentru a ne urmari live pe wall-ul tau