Stiri si informatii juridice – Pro-Legal.ro
Pro Legal

Firma vs. emblema unei societati cu raspundere limitata

Firma si emblema unei societati cu raspundere limitata (S.R.L.) sunt, din punct de vedere juridic, doua notiuni complet diferite, dar care in practica se confunda adesea. De cele mai multe ori, in limbajul curent, oamenii utilizeaza termenul de „firma” in mod generic, respectiv, si atunci cand se refera la numele unei societati, si atunci cand se refera la un semn grafic caracteristic unei marci (cum ar fi spre exemplu, semnul de „bifa” pentru marca Nike sau cele 4 cerculete ale marcii Audi), fara ca acestia sa cunoasca, in detaliu, semnificatia si regimul juridic al acestor termeni.

In continuare puteti gasi o scurta analiza cu privire la semnificatia exacta a celor doua notiuni, cum se pot ele compune in cazul societatii cu raspundere limitata, precum si modul lor de utilizare, atat din punctul de vedere al legii, cat si dintr-o perspectiva practica.

Ce sunt firma si emblema unei S.R.L.?

Firma unei societati este denumirea sub care respectiva societate se inregistreaza la Registrul Comertului si sub care isi exercita activitatea (adica, denumirea sub care societatea respectiva incheie contracte ori isi deschide un cont bancar etc.). In cazul S.R.L.-urilor, firma se compune dintr-o denumire proprie, la care se poate adauga numele unuia sau mai multor asociati (optional), dar insotita la final (in mod obligatoriu) de mentiunea scrisa in intregime „societate cu raspundere limitata” sau prescurtat „S.R.L.”

Emblema unei societati este semnul sau denumirea care deosebeste o societate de alta de acelasi gen. Asadar, emblema unei societati poate fi reprezentata prin cuvinte (atunci cand consta intr-o denumire), figurativ (reprezentare grafica) sau complexa (cuvinte combinate cu elemente figurative).

sfat practicDe retinut: Firma unei societati se compune intotdeauna din cuvinte, pe cand emblema unei societati este o notiune mai vasta deoarece poate consta atat din cuvinte (la fel ca si firma unei societati), cat si din semne grafice. In cazul in care emblema unei societati consta in cuvinte, firma (denumirea) va fi scrisa cu litere avand marimea de cel putin jumatate din cea a literelor cu care este scrisa emblema.

atentieDe stiut: Afisarea emblemei unei societati in orice mod (panouri, scrisori, facturi, prospecte, afise etc.) se face numai daca va fi insotita in mod vizibil si de firma (denumirea) societatii.

In ce conditii poate o societate utiliza o anumita firma sau o anumita emblema?

Pentru ca o societate sa poata folosi o anumita firma sau o anumita emblema, respectiva firma/emblema trebuie:

  • sa fie disponibila (adica, sa nu apartina deja altui comerciant printr-o inregistrare anterioara la Registrul Comertului); o denumire poate sa nu fie disponibila si in cazul in care este numai rezervata la Registrul Comertului, nu si folosita efectiv
  • sa fie distinctiva (adica, sa nu fie generica sau uzuala ori sa nu fie identica sau similara cu a altei societati cu care ar putea produce confuzie; de asemenea, pentru a fi distinctiva, denumirea nu trebuie sa fie necesara – adica impusa de lege ca atare)

Distinctivitatea firmei (denumirii) unei societati se apreciaza atat din punctul de vedere al grafiei, cat si al topicii cuvintelor. NU reprezinta elemente de distinctivitatate:

  • articularea cuvintelor;
  • inversarea ordinii cuvintelor care formeaza o alta firma deja inregistrata;
  • dublarea uneia sau mai multor litere ori cifre din componenta unei firme deja inregistrate;
  • adaugarea sau eliminarea adverbelor, prepozitiilor, conjunctiilor, numerelor, semnelor de punctuatie si a altor particularitati similare care au o semnificatie vaga precum si a abrevierilor ce nu sunt de natura sa schimbe intelesul denumirii;
  • utilizarea unor cuvinte diferite semnatic dar identice fonetic;
  • folosirea unor prescurtari ale cuvintelor care intra in componenta unei firme inregistrate sau rezervate;
  • utilizarea simbolurilor echivalente literelor si cuvintelor, de exemplu, „diez”, „@”, „%” etc.
  • utilizarea/neutilizarea diacriticilor
  • adaugarea, eliminarea sau inlocuirea unei parti din denumirea inregistrata sau rezervata, daca adaugarea, eliminarea sau inlocuirea nu schimba intelesul denumirii societatii respective;
  • utilizarea cuvintelor „grup”, „holding”, „company”, „trust”, „com”, „trans” ori altele asemenea;
  • adaugarea cuvantului „Romania”, indiferent de limba in care este redactat

atentieAtentie: De la regula ca firma si emblema trebuie sa fie neaparat conforme cu legea, disponibile, distinctive, NU se poate deroga nici macar cu acordul scris dat de comerciantul care are deja inregistrata o denumire identica sau similara.

  • sa fie licita (adica, sa nu incalce legea, ordinea publica ori bunele moravuri)
  • sa fie scrisa cu caractere latine, in primul rand, in limba romana

atentieDe stiut: Cerinta legala cu privire la scrierea denumirii, in primul rand, in  limba romana, nu este una foarte clara, deoarece aceasta pare a avea natura unei recomandari, si nu a unei obligatii, ceea ce face ca ea sa poata fi respectata sau nu, in functie de optiunea solicitantului. Intentia initiala a legiuitorului a fost, probabil, aceea de a se evita, pe cat posibil, inregistrarea de denumiri scrise intr-o limba straina si a da prioritate limbii romane.

Oricum, trebuie stiut ca in practica, solicitantii care vor sa inregistreze o denumire la Registrul Comertului, direct in limba straina, nu intampina niciun impediment putand deci opta direct pentru ce denumire vor.

  • sa fie inregistrata in Registrul Comertului (dupa o rezervare prealabila)

Interdictii si limitari cu privire la firma (denumirea) unei societati

Inainte de a incerca sa inregistrati o denumire pentru societatea dumneavoastra, trebuie sa stiti ca exista o serie de interdictii si limitari legale cu privire la posibilitatea de a rezerva si inregistra o denumire:

  • NU pot fi inregistrate ca denumiri de societati cuvinte sau expresii care contin cuvinte precum: „stiintific”, „academic”, „academie”, „universitate”, „universitar”, „scoala”, „scolar” sau derivatele acestora
  • inregistrarea unei denumiri care contine cuvintele „naţional”, „român”, „institut” sau derivatele acestora ori cuvinte sau sintagme caracteristice autoritatilor si insititutiilor publice centrale se poate face numai cu acordul Secretariatului General al Guvernului (SGG)

atentieAtentie: In cazul in care un cuvant care in limba romana necesita scriere cu diacritice, este scris in denumirea societatii, insa fara diacritice, acesta nu ar trebui sa faca obiectul aprobarii prealabile a SGG. Spre exemplu, cuvintele „Romania”, „roman”, „national” (scrise fara diacritice) pot fi folosite in denumirea unei societati fara a necesita acordul SGG intrucat in limba romana, acestea se scriu cu diacritice.

  • inregistrarea unei denumiri care contine cuvinte sau sintagme caracteristice autoritatilor si institutiilor publice locale se poate face numai cu acordul prefectului judetului in circumscriptia teritoriala in care societatea si-a stabilit sediul social
  • legea poate prevedea restrictii privind utilizarea anumitor mentiuni in firmele societatilor

Exemplu: art. 6 din O.U.G. nr. 99/2006 privind institutiile de credit si adecvarea capitalului interzice oricarei persoane, alta decat o institutie de credit autorizata, sa utilizeze denumirea de „banca”, „organizatie cooperatista de credit”, „cooperativa de credit”, „casa centrala a cooperativelor de credit”, „banca cooperatista”, „banca centrala cooperatista”, „banca ipotecara”, „banca de economisire si creditare in domeniul locativ” sau derivate ori traduceri ale acestor denumiri.

Citeste si…

Sursa foto

Scrie un comentariu

* Nume:
* Email:
Website:
Mesajul tau:
 
Campurile notate cu * sunt obligatorii
 

Piata Avocaturii

PeliFilip a oferit consultanta cu privire la fuziunea companiilor ce detin doua centre comerciale din Bucuresti

Casa de avocatura PeliFilip a oferit consultanta juridica grupului Anchor in proiectul de fuziune a companiilor din cadrul acestuia, care detin si opereaza Bucuresti Mall si Plaza Mall. Procesul a fost gandit ca o fuziune prin absorbtie, in care intregul patrimoniu Plaza Mall a fost transferat catre...

( 0 http://pro-legal.ro/pelifilip-a-oferit-consultanta-cu-privire-la-fuziunea-companiilor-ce-detin-doua-centre-comerciale-din-bucuresti/ )Citeste articolul

Like pe facebook pentru a ne urmari live pe wall-ul tau