Stiri si informatii juridice – Pro-Legal.ro
Pro Legal

Alte modificari fiscale – Ce se pregateste pietei IT si de telecomunicatii incepand cu 1 ianuarie 2015?

In peisajul mediatic de specialitate din Romania, au curs si curg in continuare multa cerneala si biti, dupa caz, pe tema taxei pe constructii (cunoscuta in folclor ca “taxa pe stalp”, „Taxa Robin Hood” si altele asemenea) si a accizei suplimentare pentru carburanti.

Fara a dori sa diminuam in vreun fel seriozitatea impactului pe care cele doua elemente de politica fiscala il au / vor avea asupra mediului de afaceri din Romania, ne-am propus ca in prezentul articol sa aducem in discutie alte modificari legislative care au fost incluse discret in OUG 8 din februarie 2014, cel mai recent petic aplicat Codului fiscal al Romaniei, si care probabil nu au trezit prea mult interes, fiind aplicabile incepand cu 1 ianuarie 2015. Aceste modificari se refera la „Regimul special pentru serviciile electronice, de telecomunicatii, de radiodifuziune si televiziune”.

Imi asum faptul ca prezentul demers poate parea prematur si ca risc sa fiu cel care striga „Lupul!”. Totusi, daca luam in calcul faptul ca industria IT si de telecomunicatii este in continua dezvoltare, in special ramura de dezvoltare de continut pentru utilizatorii de terminale „inteligente”, este foarte probabil ca aceste modificari sa devina relevante pentru multi jucatori din domeniu intr-un interval de timp foarte scurt.

Ce se schimba de fapt? Regulile de taxare cu TVA a serviciilor electronice, de telecomunicatii, de radiodifuziune si televiziune, prestate catre persoane neimpozabile (de regula consumatori). De cand? Incepand cu 1 ianuarie 2015. Cine va fi afectat? Furnizorii de servicii care vor avea obligatia sa colecteze TVA din fiecare stat membru in care au consumatori.

In mod normal, aceasta obligatie de a colecta TVA din fiecare stat  membru de consum ar atrage dupa sine obligatia furnizorilor de a se inregistra in scopuri de TVA in toate statele respective.

Regimul special despre care vorbeam mai sus insa, isi propune sa simplifice viata companiilor aflate in situatia de avea consumatori in mai multe state membre are Uniunii Europene, permitandu-le:

  • O inregistrare unica intr-un singur stat membru;
  • Depunerea trimestriala a unei declaratii speciale in statul membru de inregistrare in care sa raporteze valoarea serviciilor prestate (de natura celor acoperite de regimul special) si valoarea TVA datorata in fiecare stat membru de consum;
  • Realizarea unei plati consolidate a TVA, urmand ca statul membru de inregistrare sa redistribuie sumele de TVA relevante fiecarui stat membru de consum.

Trebuie spus ca principiile tehnice din spatele acestui regim special aplicabil in interiorul Uniunii Europene nu sunt noi. Un regim similar se aplica in momentul de fata (si pana la 31 decembrie 2014) serviciilor electronice prestate de furnizori stabiliti in afara Uniunii Europene, in beneficiul consumatorilor din UE. Incepand cu 1 ianuarie 2015 si acest din urma regim se va extinde astfel incat sa acopere si serviciile de telecomunicatii, de radiodifuziune si de televiziune.

De la teorie la practica, drumul este plin de hartoape…

Asa cum ne-am obisnuit deja in domeniul fiscal, teoria este frumoasa si pare chiar simpla. Practica insa este cu totul alta poveste…

Noul regim nu pare a fi foarte complicat, mai ales ca acesta a fost gandit ca o simplificare pentru contribuabilii care activeaza in acest sector de activitate. La o privire mai atenta insa, apar o sumedenie de intrebari practice pentru care nimeni nu pare sa aiba un raspuns. Ca sa fim cinstiti, foarte putini par sa se fi gandit la aceste intrebari, avand in vedere, nu-i asa, ca noul regim va intra in vigoare abia in 2015, si pana atunci avem alte dileme fiscale de descalcit.

De dragul dezbaterii si convinsi fiind ca problemele practice ridicate de acest nou regim trebuie analizate si pe cat posibil solutionate din timp, va propunem un exercitiu de imaginatie in centrul caruia se gaseste eterna societate A, de aceasta data tarabagiu consacrat de aplicatii mobile. Asa cum se cuvine, A este un contribuabil constiincios inregistrat fiscal in Romania care foloseste diverse canale de distributie pentru a „vinde” aplicatii direct consumatorilor finali, utilizatori de terminale mobile inteligente. Conform preceptelor fiscale, activitatea realizata de A se circumscrie prestarii de servicii pe cale electronica.

In momentul de fata si pana la 31 decembrie 2014, A aplica 24% TVA din Romania asupra pretului de vanzare al aplicatiilor vandute consumatorilor stabiliti din UE.

Incepand cu 1 ianuarie 2015, regimul TVA aplicabil se va schimba, astfel incat pentru consumatorii stabiliti in UE, firma A va trebui sa aplice TVA in functie de cota in vigoare din fiecare stat membru unde sunt stabiliti consumatorii respectivi (ex. 20% Bulgaria, 21% in Belgia, 23% in Grecia, 27% in Ungaria etc)[1]. Asta inseamna ca aceeași aplicatie va avea un pret total diferit in functie de tara unde se afla consumatorul.

Daca A va aplica regimul special descris mai sus, la fiecare trei luni A va trebui sa extraga din sistemul sau de gestiune informatii despre toate vanzarile facute catre consumatori din fiecare stat membru UE si despre TVA aferenta, astfel incat sa poata calcula si apoi raporta aceste informatii autoritatilor fiscale din Romania.

Toate bune si frumoase, dar ce ne facem cu:

1)    Regulile de facturare? Desi este adevarat ca toate statele membre aplica aceleasi principii generale in ceea ce priveste facturarea, experienta ne-a invatat insa ca fiecare stat membru are sisteme / reguli proprii pe care nu le putem ignora fara a ne expune unor riscuri fiscale.

Regimul special de care povestim nu vine si cu reguli speciale de facturare. Pe cale de consecinta, ar trebui ca A sa aplice regulile generale si sa emita facturi conform regulilor stabilite in fiecare stat membru unde are consumatori. Va imaginati ce cosmar operational?

2)   Raportarea si plata TVA? In primul rand se pune problema ajustarii sistemului de gestiune astfel incat acesta sa poata genera automat declaratia speciala pe care trebuie sa o depuna A in cadrul regimului (sau macar sa genereze informatiile necesare pentru a putea pregati aceasta declaratie). Pentru asta trebuie configurat cu atentie sistemul astfel incat acesta sa poata identifica tara clientului urmand ca apoi sa aplice cota corecta de TVA care trebuie la randul sau sa fie corect configurata in sistem.

In al doilea rand se pune problema prestarilor de servicii supuse TVA in Romania. Unde se declara acestea, in declaratia speciala depusa in cadrul regimului sau in decontul de TVA depus de A pentru activitatea sa curenta?

In al treilea rand, A va declara si plati sumele de TVA colectate din statele membre de consum in lei desi cel mai probabil incasarea s-a facut intr-o moneda straina. Diferentele de curs rezultate vor afecta profitul impozabil al A.

3)    Inspectiile fiscale din alte state membre? Da, este probabil ca A sa fie verificata de autoritatile fiscale ale altor state membre pentru ca, nu-i asa, colecteaza TVA datorata acestora. De parca inspectiile ANAF nu aduceau suficient senzational in viata noastra de contribuabili si aveam nevoie de un stres suplimentar care sa ne mentina alerti si in forma.

In final, rezulta asadar ca A, daca va aplica acest nou regim are o sumedenie de teme de facut in cele 9 luni care au ramas din anul 2014 si anume: punerea la punct a unui sistem de identificare a consumatorilor si implicit a statului membru de consum, revizuirea platformei de facturare, crearea in sistemul de gestiune a raportarilor necesare in cadrul acestui regim, configurarea cotelor de taxa din toate statele membre de consum si implicit monitorizarea acestora pentru a identifica din timp orice modificare etc.

Ca sa nu lungim povestea…

Respiram usurati ca acest regim este unul optional pentru ca, in spiritul traditiei, orice simplificare adusa sistemului de TVA nu face altceva decat sa-l complice si mai tare.

Pe de alta parte trebuie sa ne intrebam: ce este mai simplu pentru o companie aflata in situatia lui A, sa descalceasca itele acestui nou regim sau sa se inregistreze in toate statele membre in care are clienti? Cel mai probabil, raspunsul va fi diferit pentru fiecare….

Autor:

Theodor Artenie, managing director – Schoenherr Tax



[1]http://ec.europa.eu/taxation_customs/resources/documents/taxation/vat/how_vat_works/rates/vat_rates_en.pdf

Scrie un comentariu

* Nume:
* Email:
Website:
Mesajul tau:
 
Campurile notate cu * sunt obligatorii
 

Piata Avocaturii

PeliFilip a oferit consultanta cu privire la fuziunea companiilor ce detin doua centre comerciale din Bucuresti

Casa de avocatura PeliFilip a oferit consultanta juridica grupului Anchor in proiectul de fuziune a companiilor din cadrul acestuia, care detin si opereaza Bucuresti Mall si Plaza Mall. Procesul a fost gandit ca o fuziune prin absorbtie, in care intregul patrimoniu Plaza Mall a fost transferat catre...

( 0 http://pro-legal.ro/pelifilip-a-oferit-consultanta-cu-privire-la-fuziunea-companiilor-ce-detin-doua-centre-comerciale-din-bucuresti/ )Citeste articolul

Like pe facebook pentru a ne urmari live pe wall-ul tau