Stiri si informatii juridice – Pro-Legal.ro
Pro Legal

Alegerea instantei competente in contractele incheiate online prin „click-wrapping” intre profesionisti

Potrivit Regulamentului (CE) 44/2001 privind competenta judiciara, recunoasterea si executarea hotararilor in materie civila si comerciala (cunoscut si sub numele de ”Regulamentul Bruxelles I”), in prezent inlocuit de Regulamentul (UE) 1215/2012, conventia atributiva de competenta trebuie sa indeplineasca anumite cerinte formale (spre exemplu de a fi in scris”). Aceste cerinte sunt prevazute in articolul 23 din Regulamentul Bruxelles I, respectiv articolul 25 din Regulamentul (UE) 1215/2012.

Prin hotararea pronuntata in cauza C-322/14, Jaouad El Majdoub c. CarsOnTheWeb.Deutschland GmbH, in data de 21 mai 2015, Curtea de Justitie a Uniunii Europene confirma ca valida acceptarea conditiilor generale ale unui contract de vanzare ce contine o clauza atributiva de competenta, incheiat pe cale electronica, prin tehnica „click-wrapping”, atunci cand aceste conditii generale pot fi salvate si imprimate separat, inainte de incheierea contractului.

CJUE fost sesizata cu o cerere de pronuntare a unei decizii preliminare intr-un litigiu privind validitatea clauzei atributive de competenta inserata intr-un contract de vanzare a unui automobil, incheiat prin „click-wrapping”, intre profesionisti.

In contractele incheiate electronic, „click-wrapping” este tehnica folosita atunci cand pagina web ce contine conditiile generale de vanzare nu se deschide in mod automat in timpul inregistrarii si nici in timpul fiecarei operatiuni de cumparare, ci dimpotriva trebuie selectat un camp in care se indica „click aici pentru conditiile de livrare si de plata intr‑o noua fereastra”.

In litigiul principal, domnul El Majdoub, distribuitor de automobile, a cumparat de pe site‑ul internet al paratei CarsOnTheWeb.Deutschland GmbH, un automobil electric la un pret foarte avantajos insa vanzatorul a anulat vanzarea din cauza daunelor pretins suferite de automobil care au fost constatate cu ocazia pregatirii sale pentru transport in scopul livrarii catre cumparator.

Domnul El Majdoub a considerat ca aceasta situatie reprezinta doar un pretext pentru anularea vanzarii, care ar fi defavorabila pentru vanzator din cauza pretului de vanzare scazut si, formuland astfel, o actiune in fata Landgericht Krefeld din Germania, prin care instanta sa dispuna transferul dreptului de proprietate asupra autovehiculului mentionat.

„Conditiile generale ale contractului de vanzare contineau o clauza atributiva de competenta in favoarea unei instante din Louvain (Belgia) si prin urmare paratul a sustinut ca instantele germane nu sunt competente in materie. La randul sau, reclamantul a sustinut ca respectiva clauza atributiva de competenta nu a fost integrata in mod valabil in contractul de vanzare, avand in vedere ca: (i) nu imbraca o forma scrisa, conform dispozitiilor articolului 23 (1) litera (a) din Regulamentul Bruxelles I si (ii) pagina de internet care continea conditiile generale de vanzare, nu se deschidea in mod automat in timpul inregistrarii si nici la momentul fiecarei operatiuni individuale de cumparare, cumparatorul fiind nevoit sa bifeze o casuta pentru a se deschide o noua fereastra ce contine conditiile de livrare si plata (asa numita tehnica click-wrapping), contravenind dispozitiilor articolului 23 (2) din Regulamentul Bruxelles I.”, a declarat Diana Stetiu, avocat colaborator Wolf Theiss.

Subliniind ca respectivele conditii generale de vanzare puteau fi salvate si imprimate separat, instanta germana adreseaza intrebarea preliminara daca tehnica de acceptare prin „click-wrapping”, prin care un cumparator are acces la conditiile generale de vanzare aflate pe un site internet efectuand un click pe un hyperlink care deschide o fereastra, indeplineste cerintele articolului 23 (2) din Regulamentul Bruxelles I de a fi o comunicare sub forma electronica ce permite consemnarea durabila a contractului de vanzare.

CJUE a retinut, pe scurt, urmatoarele:

  • o interpretare literala a articolului 23 din Regulamentul Bruxelles I impune sa fie oferita „posibilitatea” de consemnare durabila a conventiei atributive de competenta, „indiferent daca textul conditiilor generale a fost efectiv consemnat in mod durabil de catre cumparator ulterior sau anterior bifarii casutei care indica faptul ca accepta conditiile mentionate”;
  • este incontestabil faptul ca tehnica de acceptare prin „click-wrapping” face posibila imprimarea si salvarea textului conditiilor generale in discutie, inaintea incheierii contractului. In consecinta, faptul ca pagina de internet care contine aceste conditii nu se deschide in mod automat in timpul inregistrarii pe site-ul internet si nici in timpul fiecarei operatiuni de cumparare nu poate pune in discutie validitatea conventiei atributive de competenta;
  • scopul articolului 23 este de a asimila formei scrise anumite forme de comunicare electronica, pentru a simplifica incheierea contractelor sub forma electronica, transmiterea informatiilor vizate fiind efectuata si in cazul in care aceste informatii sunt accesibile prin intermediul unui ecran. „Pentru ca aceasta comunicare electronica sa poata oferi aceleasi garantii, in special in materie de probatiune, este suficient sa fie ‘posibile’ salvarea si imprimarea informatiilor inainte de incheierea contractului“.

 

Concluzii

Hotararea prezinta interes deosebit, deoarece tranzactiile online sunt din ce in ce mai frecvente nu doar in cazul tranzactiilor realizate de consumatori, care beneficiaza de o reglementare speciala in temeiul legislatiei UE, ci si in cazul tranzactiilor incheiate intre profesionisti. Totodata, hotararea aduce o claritate binevenita pentru afacerile online care folosesc „click-wrapping” pentru a include in contract clauza de alegere a instantei competente. Adoptand o viziune flexibila, CJUE dispune ca furnizarea unui hyperlink catre o versiune a contractului ce poate fi printata este suficienta, chiar daca termenii contractuali nu sunt efectiv afisati cumparatorului.

Este important de remarcat ca domeniul de aplicare al acestei hotarari este limitat la contractele intre profesionisti. Asa cum se anticipa, CJUE arata ca principiul de mai sus, nu se aplica tranzactiilor incheiate de consumatori, deoarece articolul 5 alineatul (1) din Directiva EU 97/7/CE a Parlamentului European si a Consiliului privind protectia consumatorilor cu privire la contractele la distanta, prevede ca un consumator trebuie sa „primeasca” anumite informatii „in scris sau pe un alt suport durabil”. In aceasta privinta, CJUE, intr-o hotarare a sa mai veche (Content Services, C 49/11), a decis „ca o practica comerciala care consta in a nu face accesibile informatiile decat printr-un hyperlink pe un site internet, nu indeplineste cerintele dispozitiei mentionate, deoarece aceste informatii nu sunt nici „furnizate” de intreprinderea in cauza, nici „primite” de consumator, in sensul aceleiasi dispozitii, si ca un astfel de site internet nu poate fi considerat „suport durabil” in sensul articolului 5 alineatul (1).

Hotararea CJUE in cauza Jaouad El Majdoub c. CarsOnTheWeb.Deutschland GmbH ramane de actualitate si in cazul Regulamentului (UE) 1215/2012 fiindca noul articol 25 (2) are aceeasi formulare ca si fostul articol 23 (2) din Regulamentul Bruxelles I. Totusi, optica ar putea fi modificata in privinta aprecierii cerintelor dreptului intern national, deoarece forma actuala a articolului 25 (1) permite ca validitatea unui conventii atributive de competenta sa fie stabilita prin raportare la eventualele cerinte (suplimentare sau diferite) prevazute de legislatia nationala a statului a carui instanta a fost aleasa in contract.

Autor:

Diana Stetiu – Avocat Colaborator, Wolf Theiss

Scrie un comentariu

* Nume:
* Email:
Website:
Mesajul tau:
 
Campurile notate cu * sunt obligatorii
 

Piata Avocaturii

PRO CAPITAL: Several investors interested in the AMICII ice cream producer

Several investors have expressed interest in the AMICII ice cream producer, confirmed PRO CAPITAL Restructuring, the judicial administrator of KUBO ICE CREAM COMPANY, the company holding Amicii and Obssesion ice-cream brands. KUBO ICE CREAM COMPANY, a well-known ice cream producer in Romania, had...

( 0 http://pro-legal.ro/pro-capital-several-investors-interested-in-the-amicii-ice-cream-producer/ )Citeste articolul

Like pe facebook pentru a ne urmari live pe wall-ul tau